Hoe kan ik een computer helemaal opnieuw installeren? Windows Vista

Ik heb hier een wat oudere computer staan waar ik niets meer mee doe en iemand heel erg blij mee kan maken.
Hij is echter erg traag en staat nog vol bestanden en programma's.
Ik zou de computer heel erg graag willen formatteren en compleet opnieuw installeren. Dus Windows eraf, inclusief ALLE bestanden, en dan Windows opnieuw erop zetten.
Is dit heel erg lastig? en is hier een soort van stappenplan voor beschikbaar? Het is een PC die is samengesteld door een winkel, dus geen merk PC.
De sticker met de code van Windows zit er gewoon op.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
2K

Het beste antwoord

Het is inderdaad aan te raden de computer te formateren voordat je hem aan iemand anders geeft. Je zult dan Windows + alle drivers opnieuw moeten installeren.
Stop de Windows installatie schijf in de CD/DVD speler, en zet de computer aan. Voordat Windows van je harde schijf opstart zal er een melding in beeld komen (vrij kort) 'press any key to boot from cdrom', druk dan snel op een toets. Je komt nu in de installatie van Windows terecht. Windows installeren is tegenwoordig vrij eenvoudig, je hoeft alleen de instructies op het scherm te volgen.
Het kan zijn dat Windows niet alle drivers heeft voor je rand apparatuur, je zult deze dan zelf achteraf moeten downloaden en installeren (tenzij je nog een installatie cd bij je PC hebt gekregen met deze drivers erop).
Na installatie windows even : rechterklik op my computer, kies voor 'manage' en ga naar de device manager. Alle apparaten met een geel of rood teken erbij hebben een probleem (waarschijnlijk missende driver).
Ga voor elk apparaat naar de website van de maker en download de driver voor het type apparaat dat in je PC zit. Even installeren en klaar is klara !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig krijg je eigenlijk nooit meer een installatie schijf bij je computer toch?
Volgens mij heb ik die niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een samengestelde PC krijg je meestal de CD's die bij de onderdelen horen (moederbord, grafische kaart). ALs je die niet meer hebt, helemaal niet erg want het is sowieso veel beter om de driver van de site te downloaden, dan heb je namelijk direct de LAATSTE driver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, bedankt!
Maar ik heb dus ook geen Windows DVD/CD..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus je hebt een PC laten samenstellen in een winkel, en wel Windows erop gekregen , maar geen installatie CD ? Zat Windows wel in de prijs inbegrepen ?
Zo ja, dan moet je terug gaan naar de winkel en om de CD vragen.
Zo nee, dan moet je je afvragen of de installatie wel legaal was ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit wel zo een sticker op, met de licentiecode.
Maar ik het onlangs ook een laptop gekocht bij een gewone retailer maar daar zat ook geen disc bij..

Andere antwoorden (1)

Ik kreeg het advies een format te doen, dus alle partities schoonmaken en Vista er opnieuw opzetten. Dan vervolgens de extra programma's er uit halen, die maken Vista erg traag. Dus die programma's die buiten Windows vallen. Ik heb ervoor gekozen een update naar Windows 7 te doen met een format, helaas verloor ik hiermee ook Photoshop. Maar mijn computer werkt nu zoals het zou moeten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet je wel Vista apart hebben om er opnieuw op te kunnen zetten.