Werken met een laptop, of toch maar een pc voor de bedrijfsadministratie?

Zojuist ben ik tot de conclusie gekomen dat ik wel alles van de laptop via een externe harde schijf op mijn nieuwe pc geplaatst heb...

Nu zit ik me alleen af te vragen, of het achteraf gezien wel zo'n slim idee was om mijn bedrijfsadministratie op een laptop te doen. Want op het moment dat steeds meer dingetjes de geest gaven kon ik steeds minder. Totdat mijn backlight het begaf en dus helemaal niets meer kon...

Terwijl je bij een pc desnoods een heel moederbord vervangt...

Natuurlijk is dit achteraf rederneren. Maar is het werken met een laptop, of het werken met een pc beter voor de bedrijfsadministratie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Zelf doe ik administratie via een virtueel kantoor. Daar kan ik via iedere pc/laptop met internet op inloggen.

Als je echt een programma hebt draaien op een lokale computer zou ik toch kiezen voor een normale pc. Niet alleen omdat dingen makkelijker te vervangen zijn maar zeker ook omdat een laptop sneller wordt gestolen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Op zich maakt het niet zo heel veel uit; Ook een laptop kan je open maken, en de harde schijf verwijderen. Dus als alles echt zwaar onderuit gaat met alle hardware in -Doe het lekker zelf-modus- dan kan je gewoon de hardeschijf eruit halen en aan een PC oid hangen.

Het grote nadeel van een laptop is dat die veel diefstal gevoeliger is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Qua werken maakt het weinig uit. Qua onderhoud en uitbreiding wel.

Bij een laptop kan je ook alles vervangen wat kapot gaat, alleen is de rekening een stuk hoger. Bij een vaste werkplek kan je voor een paar tientjes onderdelen kopen en zelf heel gemakkelijk vervangen.

Als je de laptop niet voor je mobiliteit nodig hebt, en je hebt ruimte voor een vaste werkplek, zou ik voor de vaste werkplek gaan.

... en regelmatig een back-up maken, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe zelf ook alles met een laptop, alle data staat op een netwerkschijf, hiervoor kun je ook gebruik maken van een usb schijf.

Een laptop is mobieler, maar daardoor ook gevoeliger voor storingen. Ondanks zou ik toch gebruik maken van een laptop als je daar net zo prettig mee kunt werken als met een normale pc. Zet de data dan direct op je externe schijf zodat je alle informatie gewoon thuis houd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een laptop of een pc maakt niet zoveel uit, het gaat om de back-up. Elke computer kan stuk gaan, en ook bij een pc maakt het desnoods vervangen van een moederbord geen verschil als het je harde schijf is die de geest geeft.

En zelfs als dat niet gebeurt: wat als er brand uitbreekt? Dan ben je de papieren én de digitale versie van je administratie kwijt.

Wat ik zelf deed toen ik nog een bedrijf had: ik brandde iedere maand mijn gehele administratie (inclusief scans van inkomende en uitgaande post) versleuteld op een cd'tje, en deed dat simpelweg op de post naar mijn ouders. Op die manier kon ik nooit meer dan een maand administratie kwijtraken, al zou mijn hele gebouw instorten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb ik ook een tijdje gedaan. Totdat mijn moeder meldde dat ze niets kon met al die cd'tjes en ze daarom maar weg had gegooid. Twee jaar administratie naar de kl**e...:S Vandaar die externe harde schijf. Waarvan ik overigens zeker weet dat die een temperatuur van 1500 graden kan doorstaan en van een cd'tje weet ik dat die boven de 50 graden totaal onbruikbaar is...
Om de redenen die jij noemt, heb ik altijd mijn ontwikkelomgeving op een pc gezet, en aangezien ik internationaal werk heb ik mijn pc zelfs meegenomen over de gehele wereld. Redenen:
1. De onderdelen van een pc zijn betrouwbaarder dan die van een laptop.
2. Bovendien is een laptop altijd het eerste wat gestolen wordt
3. een pc valt niet zo snel van een tafel af.
4. In noodgevallen kun je eenvoudig de hd uit je pc nemen en in een nieuwe pc zetten. Heb ik een keer gedaan: in Frankrijk begaf mijn pc het (blikseminslag) en ik moest de volgende dag naar Azie om een demo te geven. Mijn hd eruit geschroefd en bij aankomst direct een pc gekocht en de HD daarin laten zetten. De dag daarop de demo gegeven en de opdracht binnengehaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je wat het beste is? Zet alles op papier!! Je riskeert niet alles opeens kwijt te raken. Je documenten blijven ook altijd even leesbaar terwijl dat op een pc of laptop door virussen niet meer zo kan zijn. En als je pc of laptop dan tijdelijk buiten werking is, kun je even (dagen, weken, maanden?) niet werken.
De keuze is snel gemaakt, me dunkt!