Hoelang kun je een bestand van je pc op een Usb stick bewaren.?

Ik heb mijn usb stick volgezet met foto,s.
Leg hem in de kast voor de kleinkinderen.
Ik zou hem bv ,,jarenlang niet gebruiken.
Kan dat kwaad,?veranderd er iets,?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
5.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De usb-stick houdt het wel vol maar misschien zijn er over een paar jaar geen geschikte aansluitingen meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil hem gewoon 20 jaar wegleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag, Eef!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip: Verdubbel je kansen van behoud door het op twee USB-sticks te zetten en op VERSCHILLENDE plaatsen te bewaren. Naast kans op data corruptie is er ook kans op fysieke vernietiging door brand/waterschade of zelfs verlies. Ook zou ik na tien jaar even een kopie maken, als was het maar om het weer op iets te hebben met een veelgebruikte aansluiting. USB kan zomaar eens vervangen zijn door (ik zeg maar wat) thunderbolt (lightpeak). Ook zou .jpg uit kunnen raken en de software om het te converteren mischien steeds lastiger om aan te komen (het klinkt raar maar het kan). Stel je voor dat je nu met een 5,25" diskette aankomt met een wordperfect bestand ingepakt in .arj . 20 jaar geleden hadden mensen ook geroepen dat je dat over een paar jaar nog steeds probleemloos in zou kunnen lezen. Het zal ook wel lukken om het weer in te lezen, het wordt alleen wel steeds obscuurder. http://en.wikipedia.org/wiki/Thunderbolt_(interface)
http://en.wikipedia.org/wiki/Diskette
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Wordperfect-5.1-dos.png
http://en.wikipedia.org/wiki/ARJ
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou een CD of DvD branden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Het zal ook wel lukken om het weer in te lezen, het wordt alleen wel steeds obscuurder." Dat was _destijds_ al regelmatig problematisch met 5.25" floppies... Incompatible drives, etc. Laat staan nu.
Koop eens een doosje 3.5" diskettes. Gebruik ze gewoon een tijdje. Dan merk je niks bijzonders. Gebruik je ze echter niet, maar doe een oppervlakte controle: dan kan 't zomaar zijn dat 3(!) van de 10 diskettes al kapot blijken op het moment dat je ze koopt... Zoals ik een keer zo gek ben geweest om 't op die manier te testen. Veelal aan 't einde van de diskette zaten er rotte plekken op. Je kostbare data zal er maar staan... Aan de levenslange garantie van Sony bij zulke diskettes heb je dan ook geen bal (ja... Je kan een keer een nieuw doosje disks krijgen). Prima tip om een kopie te maken tussentijds - al denk ik dat je geen 10 jaar moet wachten om je data te checken en weer te vermenigvuldigen (als het geen online opslag betreft).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De usb-stick houdt het wel vol..."
Dat is nog maar de vraag.

Het beste antwoord

Usb-stick: Levensduur

De levensduur van een usb-stick wordt op tien jaar gesteld. Dit is echter niet met zekerheid te stellen, de levensduur wordt namelijk bepaald door het aantal malen dat u nieuwe informatie op de stick opslaat. Moderne sticks kunnen een miljoen keer beschreven worden voordat ze ‘op’ zijn. Voor een back-up is dit belangrijke informatie. U kunt namelijk elke keer de nieuwste back-up over de oudere editie heen laten opslaan. Het is namelijk niet nodig al uw back-ups te blijven bewaren. Hooguit als erop gegevens staan die u inmiddels hebt verwijderd van uw computer, maar die u toch weer terug wilt.
Een usb-stick is een goedkoop opslagmedium, voor ongeveer tien euro hebt u al een prima stick in handen. SeniorWeb verkoopt ze trouwens ook in de Webwinkel. Wel kunnen sommige (oudere) sticks te weinig opslagcapaciteit hebben als u veel foto's of video's wilt bewaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trouwens senior web,is een goeie site.
En niet alleen voor senioren.
Maar het mooie is dat het in begrijpbare taal wordt uitgelegd.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dank oe en succes met het champignonsausje.

Andere antwoorden (5)

Als die veilig opgeborgen is zal er niks gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan zeker geen kwaad, zolang de input niet beschadigd(dus het stukje wat je in je pc moet doen) kun je hem jarenlang gewoon bewaren, zolang als je wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zolang er geen water bij in de buurt is (tenzij het er zoeen uit eenstuk plastic is die waterdicht zijn)

en de contactpunten helemaal goed zijn blijft zo'n ding eeuwig goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koel en droog bewaren en nog belangrijker: Buiten Magnetisch bereik houden! Voor de zekerheid ook op dvd branden want flashgeheugen kan instabiel worden na verloop van tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken op dit moment geen betaalbare datadrager die langdurig _echt_ betrouwbaar is. Alle soorten media die ik ben tegengekomen, bleken relatief eenvoudig kapot te kunnen. Bij een USB-stick heb ik meegemaakt dat de bestanden niet meer leesbaar waren. Het kritieke punt is vaak tijdens het aansluiten of afkoppelen zelf. DAN wil het wel eens mis gaan.
Een CDR die per ongeluk eventjes in de zon lag, bleek niet meer leesbaar (dit waarschijnlijk vanwege de UV-straling). Verder heb je CD- en DVD-rot, waarvan grote kans is dat het een rol gaat spelen op een zo lange termijn.

Je spreekt over 20 jaar. Ik denk niet dat er een professionele ICT'er in uw buurt is die durft te _garanderen_ dat alles nog prima werkt na 20 jaar.

Als ikzelf iets voor 20 jaar zou wegleggen en de kans zo groot mogelijk zou willen maken dat 't dan nog werkt, zou ik het sowieso op meerdere media opslaan. DVD, BluRay, USB-stick, harddisk, SSD. En je moet apparatuur bewaren waar je dat dan nog op kan aansluiten.
Dus er zit waarschijnlijk meer heil in opslaan op internet. Bij de gratis versies wordt de inhoud vaak weer gewist na een bepaalde periode van inactiviteit. En ook bij online diensten kan wel eens wat mis gaan. Toch denk ik dat de online versies (met name de betaalde versies) nog de beste kans hebben van overleven. Maar ook dan: wed niet op 1 paard.

Zelf heb ik bijvoorbeeld meegemaakt op flickr, dat al mijn foto's er af werden geflickerd nadat ik een accountwijziging deed (ik geloof een nickname-wijziging). Zo'n wijziging hield in dat er opnieuw naar je foto's werd gekeken. En ik voldeed niet aan alle regels - er stonden wat plaatjes tussen die niet mijn eigen foto's waren. En dat is een vereiste. Alhoewel (ook) een fout van mijn kant: je ziet maar, doorgaans geeft een bedrijf geen zier om je bestanden. Eén fout en poef... Weg is alles. Wat gebeurt er bijv. met je online account als er iets mis gaat met de betalingen in de toekomst?

Online opslag: ik zou dan toch kiezen voor zo groot mogelijke bedrijven: Google, Apple, Microsoft, KPN. Ik denk dat al deze bedrijven relatief degelijke opslag aanbieden.
Je wachtwoorden moeten dan nog wel naar 20 jaar bekend zijn :). Die dan dus her en der opschrijven. Maar ja... Ook dat heeft weer zijn gevaren. Een buurjongen op bezoek in een klierige bui die het wachtwoord tegenkomt, zou zomaar alles kunnen wissen.

Het klinkt wellicht pessimistisch (en duur) allemaal... Maar je hebt 't hier wel over een gewenste betrouwbare opslag van 20 jaar.