Hoe kan ik mijn wma- en mp3-bestanden kleiner maken? (zie aanvullende uitleg)

Het gaat mij er niet om dat de bestanden een bepaalde extensie krijgen, maar dat de bestanden minder ruimte innemen op mijn harde schijf. Vereiste is wel dat ik ze a-la-minute kan beluisteren op mijn laptop en dat de kwaliteit niet dermate achteruit gaat dat dit duidelijk te horen is met de kleine boxjes die ik op mijn laptop heb aangesloten.

Wat heb ik zelf al gedaan?
Ik wilde mijn wma-bestanden omzetten naar mp3 in de veronderstelling dat dit minder schijfruimte zou kosten, maar ik zag dat de bestanden groter werden. Ik dacht slim te zijn om van mijn mp3-bestanden dan maar wma te maken, maar ook nu werden de bestanden niet minder omvangrijk. (Zie mijn andere vraag over het waarom van het groeien van kb in plaats van daling.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
1.5K

Het beste antwoord

Je zou ook van mp3 naar mp3 kunnen converteren waarbij je dus de compressie instellingen verandert. Als je bv van 192kbps naar 96kbps gaat zal heel wat schelen. Heb dat jaren terug ook eens gedaan met hetzelfde doel als wat jij hebt. Denk ook dat 96kbps ook nog best acceptabel is wbt kwaliteit maar dat zul je ff moeten uitproberen en voor jezelf uitmaken.

Wat nog meer ruimte bespaart is om van mp3 naar ogg te converteren. Ogg geeft met een lagere bitrate betere kwaliteit als mp3 op dezelfde bitrate dus dan zou je nog iets lager kunnen gaan naar bv 80kbps.

Een handig en snel tootlje waar je makkelijk mee kunt converteren is dBpowerAMP daar was vroeger eens een gratis versie van die zo'n beetje hetzelfde als de pro versie kon. Die hb ik nog wel en zal ff kijken of ik die ff kan uploaden naar een fileshare site.

Ok heb ff alles van de oude v9 in een rar bestandje gegooid dus programma + aanvullingen voor conversies naar verschillende formaten.
http://jumbofiles.com/s0bmebk11nvy

Eerst dBpowerAMPMusicConv-r9.exe uitvoeren. Dit is het programma waar het om gaat. Daarna kun je dBpowerAMP-codec-ogg.exe uitvoeren. Dit voegt ogg ondersteuning toe (mp3 en wav ondersteuning zit er standaard al in). De overige toevoegingen mag je zelf weten of je die installeert maar kan iig geen kwaad om eens wat te experimenteren met de verschillende codecs en de kwaliteit/grootte die daaruit rolt (mp3pro zou ik links laten liggen, mp3 blade is een wellicht iets betere versie vd mp3 codec dan standaard in het programma zit).

Toegevoegd na 4 minuten:
Vergeten te zeggen dat je hierna gewoon via rechts te klikken op een muziekbestand een conversie kunt starten. of als dat niet werkt (win 7 bv) gewoon via het icoontje op het bureaublad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je zou ze kunnen converteren naar mp3 met VBR ( variabele bitrate). Dit schilt behoorlijk in de omvang. In de zachte en/of zeer hoge en lage tonen wordt de bitrate verlaagd zodat het bestand een stuk kleiner wordt zonder dat de kwaliteit te veel achteruit gaat