Hoe kan ik ervoor zorgen dat Excell het cijfer 0 (nul) niet standaard weghaalt in een kolom als ik ermee begin. Bijv. 07382BB word 7382BB ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
39.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je dat Excel ermee rekent: gebruik aangepaste weergave.
Wil je niet dat ermee gerekend wordt: zet het formaat op tekst.

Antwoorden (3)

Als je het getal intypt, begin dan met een enkel aanhalingsteken. Type dus niet 01234 in, maar '01234.

Dit zorgt ervoor dat Excel jouw invoer als tekst ziet. Daardoor zal Excel de nullen aan de linkerkant niet meer weghalen.

Toegevoegd na 3 minuten:

Overigens werkt het bij mij sowieso al goed wanneer ik 07382BB intyp. In dat geval zorgt namelijk de BB aan het einde er al voor dat Excel weet dat het geen getal is. Bij mij blijft die eerste nul dus staan.

Je kunt ook proberen, de celopmaak te veranderen. Selecteer de cellen waar het om gaat, druk op Control-1 (Control-één, waarbij je de 1 gebruikt die linksboven de Q zit), klik in het schermpje dat verschijnt op de linker tab ("Getal"), en kies "Standaard".

Werkt dat bij jou niet, dan kies je niet voor "Standaard", maar voor "Aangepast". Bij "Type" (aan de rechterkant) type je nu bijvoorbeeld 000000 in. Dat zorgt ervoor dat alle getallen in die cellen met zes cijfers worden weergegeven.

Als je nu bijvoorbeeld 123 intypt, zal Excel dat weergeven als 000123.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je edit is me voor. +1
Cel selecteren (of ctrl+a indrukken om alles te selecteren).
Rechtermuisknop op (een van) de cel(len)
Klik op celopmaak
Verander de categorie naar "Text"
Klik op OK
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MrEinstein
12 jaar geleden
Je kunt inderdaad het beste de cel als tekst definiëren.
Dat kun je doen door naar "celeigenschappen" te gaan en het daar aan te passen. Dit kan via opmaak of via de rechtermuisknop. Nadeel is wel dat je niet meer met deze cel kunt rekenen, dus geen formules er aan kunt koppelen.
KLik met de rechtermuisknop in de cel, kies in het snelmenu celeigenschappen, kies uit de lijst tekst.
Nu ziet het programma deze cel als tekst en geeft deze ook de 0 weer
FRank