Is het downloaden van software strafbaar?

Stel je voor dat je bijvoorbeeld Adobe Dreamweaver download. En je betaalt hier niks voor. Vervolgens maak je een website en publiceer je die. Ben je dan strafbaar? Want het is voor particulier gebruik.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Het gratis downloaden van programma's is niet strafbaar, programma's zoals jij aanhaalt kan je niet gratis downloaden, dus dat probleem bestaat niet.

Het aanbieden van programma's is strafbaar ook al zijn ze gratis te downloaden.

Op elk programma zit namelijk auteursrecht.

Toegevoegd na 14 uur:
Even ter aanvulling:

Met het gratis downloaden van programma's doel ik op de legale versies van programma's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel, je kan illegaal die programma's downloaden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vrees dat dergelijke programma's prima te vinden zijn; dit is dan ook strafbaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Touchscreen, je zegt het nou zelf al. Illegaal kan je die downloaden. Illegaal, niet legaal dus...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het downloaden/gebruiken van software zonder de juiste licentie is strafbaar. Bij films/muziek is het minder duidelijk hoe het nou precies zit. Rechters en politici spreken elkaar hierin zelfs tegen.

Andere antwoorden (1)

Je bent al strafbaar voordat je die website publiceert. In tegenstelling tot muziek en films, is het downloaden alleen al van software verboden in Nederland.

Toegevoegd na 1 minuut:
Uiteraard mag je proefversies downloaden en dan XX dagen gebruiken, maar daarna moeten ze betaalt worden. Het downloaden van software uit de nieuwsgroepen is strafbaar omdat deze ( over het algemeen) zijn voorzien van hulpmiddelen om ze werkend te krijgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het downloaden van software uit de nieuwsgroepen is strafbaar omdat deze ( over het algemeen) zijn voorzien van hulpmiddelen om ze werkend te krijgen. Het is verboden omdat je dan software verkrijgt zonder de juiste licentie. Dat er uitleg/files/tools bijzitten om het werkende te krijgen heeft er niks mee te maken. Dan zouden ze dat namelijk gewoon in een aparte file zetten.