Svchost.exe werkt niet meer. Wat te doen?

Als ik op mijn laptop zit, komt er een tekst in het beeld dat svchost.exe niet meer werkt. Als je het weg klikt, komt het er gewoon weer. En als ik niets doe, dan komt het er steeds vaker (hoe langer je wacht, hoe vaker het in beeld komt). Zie ook de afbeeldingen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb Windows Vista, en ik denk zelf dat er een virus op zit.
Pieter2011
12 jaar geleden
Welnee, dat heeft niks met een virus te maken. Waarschijnlijk is het probleem opgelost als je de pc opnieuw opstart. Svchost.exe is een Windowsbestand dat ervoor zorgt dat er bij de start van je pc een lijst van services wordt samengesteld die moet worden geladen, b.v. de Automatische Update.
http://www.xp-helpdesk.nl/svchost-exe.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, als ik opnieuw opstart komt gewoon hetzelfde in beeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verder is hij ook GIGANTISCH traag.
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik ben aan het zoeken... Misschien handig om toch eerst je pc even te checken op virussen/spyware, met b.v:
http://www.eset.com/home/products/online-scanner/
en
http://www.malwarebytes.org/products/malwarebytes_free
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het probleem: internetten/iets dowloaden kan bijna niet.
Pieter2011
12 jaar geleden
Vervelend probleem! scvhost.exe is spyware, svchost.exe is een Windows-bestand. Kennelijk is dat bestandje beschadigd. Je zou kunnen proberen om ia Systeemherstel je pc terug te zetten naar een datum waarop het allemaal nog wel goed werkte. Iets anders kan ik zo gauw ook niet bedenken. Misschien komt iemand anders nog met de Gouden Tip...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ieder geval bedankt voor de moeite!
Pieter2011
12 jaar geleden
Succes! Als je pc op XP draait, kan dit programma mogelijk uitkomst bieden:
http://www.softpedia.com/get/Antivirus/SvcHostFix.shtml
Maar laat anderen daar eerst maar eens hun mening over geven, want ik heb geen idee of het werkt. Het werd "op maat gemaakt" na problemen met McAfee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat inderdaad een proefversie op van MacAffee. Wellicht heeft dat er iets mee te maken, maar ik heb Windows Vista.

Het beste antwoord

svchost is o.a. verantwoordelijk voor het aansturen van je randapparatuur. Ik heb er een stuk of twaalf lopen op de achtergrond. Een is verantwoordelijk voor mijn geluidskaart, de ander voor de printer etc.

Misschien is het een idee om via configuratiescherm -> apparaatbeheer te kijken of er een component is dat moeilijk doet. (USB dingen er zoieso eens uittrekken om te kijken of dat helpt.)
Als je een verdacht apparaatje hebt gevonden kun je proberen de drivers opnieuw te installeren.

Toegevoegd na 1 minuut:
als het mogelijk is eerst uitschakelen in apparaatbeheer, als het probleem zich nog steeds voordoet kun je hem daar ook weer inschakelen. (dat is voor je videokaart of je muis soms wel lastig natuurlijk, want dan zie je niks meer).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar er komt de hele tijd een berichtje dat het niet meer werkt, en die stapelen zich gewoon op (zie afbeelding). Mijn muis e.d. werken gewoon naar toebehoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK, dan is het waarschijnlijk niet je muis.
Het kan zijn dat de computer voortdurend het stuurprogramma start, vastloopt, en weer opnieuw probeert te starten.
Is het niet mogelijk de stappen hierboven uit te voeren? Zit je nu ook op een andere computer te werken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, het probleem is opgelost.

Andere antwoorden (1)

helemaal eens met het antwoord van mijn bovenbuurman. maarre dan ook meteen ff windows update aanklikken... het kan namelijk ook door een verouderd besturingsprogamma komen...