Kan het in een macro??

Schrijf vaak mbv Klaver/Ruiten/Harten/Schoppen tekens. Heb hiervoor al sneltoetsen gemaakt maar probleem is dat de R. en H. nog zwart zijn. Zoek en vervang vind ik te omslachtig. Weet je een snelle methode mbv bv. een macro? Vast dank voor je reactie. mvrgr. Paul

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Als antwoord op je vraag: Dat kan ja. In Word kan je met Visual Basic aan de slag of een macro opnemen die het symbool selecteert en een kleurtje geeft.

Dit kan ook (en eenvoudiger) zonder programmeren, m.b.v. de autocorrectiefunctie. Deze functie laat toe dat je een combinatie van cijfers/letters automatisch laat omzetten in een woord, maar dat kan ook het kaartsysmbool zijn.

In de autocorrectiefunctie kan je bijvoorbeeld opgeven dat R_H (kan ook een andere combinatie zijn) wordt omgezet in een rode harten en Z_H in een zwarte harten.

Je doet dit als volgt:

1. Typ alle kaartsymbolen in (invoegen Symbol)
2. Kopieer alle kaartsymbolen en maak ze rood (kleur lettertype)
3. Open de Autocorrectie opties (in Office 2007 onder de Office knop)
4. Type de gewenste toetscombinatie in.
5. Zet de optie aan om met opmaak te vervangen.

Ik heb het net gestest in Word 2007, maar in eerdere Word versies zit eenzelfde autocorrectie optie.

Toegevoegd na 1 minuut:
In oudere versies van Word:
■ Open het menu Extra en kies AutoCorrectie-opties.
■ Klik op het tabblad AutoCorrectie [1].

In Word 2007:
■ Klik op de Office knop Linksboven
■ Klik op de Opties voor Word knop
■ Klik op Controle in de lijst links
■ Klik op de AutoCorrectie knop
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vol-ledig +1