als je een harde schijf verwijderd en een ander installeerd en ook weer verwijderd, werkt de oude dan nog wel?

ik wil een extra harde schijf op de computer alleen is het een andere installatie cd dan de xp op de eerste harde schijf

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (4)

Het is zinloos om twee harde schijven met elk op hun beurt XP erop in een PC te stoppen. Als je een extra schijf toevoegt op je PC hoeft daar niets op te staan.
AWM
14 jaar geleden
Maakt niets uit, ze lopen allebei...
Mits er een fysiek defect is, loopt het mooi door hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na 't plaatsen van een extra harde schijf, maakt 't niet zoveel wat daarop op staat. Het zal geen invloed op de 1e schijf hebben. Wel moet de 1e schijf als bootschijf ingesteld zijn in de BIOS.
Probeer eens (na 't plaatsen van de 2e schijf):
1. Start
2. Run / uitvoeren
3. diskmgmt.msc {enter}
Daar kan je precies zien hoe de 2e schijf is ingedeeld. Je kan daar ook formatteren (leegmaken, zodat die schijf weer geheel te gebruiken is). Of een nieuwe indeling maken. Is 't een relatief kleine schijf, dan is één partitie gangbaar. Is 't een hele grote schijf, dan kan je evt. extra partities maken - er komen dan extra schijfletters (dat kan je handig vinden, of juist niet). Voor de totale hoeveelheid ruimte maakt 't niks uit.

Een tweede harde schijf in de PC heeft een mooi voordeel: je kan met bijv. Ghost (of een ander image-maak-programma) een gehele backup van de C-schijf maken naar de D-schijf. Dat is handig als je bijv. een stap terug wilt kunnen als Windows niet goed meer functioneert. Etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tweede harde schijf kan je er zo bij plaatsen en hoeft geen operating system op te staan (bv. XP).

Wel is het zo, dat als je bv. een oude Windows schijf (met 98, NT, WinME, 2000 etc) in een XP (of Vista) machine hangt, je op deze schijven geen HD-tools in de originele machine meer kunt gebruiken.

Neem je bijvoorbeeld een Win98 schijf en stop je deze in een XP-machine en daarna weer terug in de Win98-machine, dan kan je geen Win98 HD-tools (CHKDSK, Defragmenter, etc) meer draaien.