Hoe krijg ik deze 2 trojans van de pc van mijn vader af ?

Het is en windows Xp pc van ong. 3 jaar oud. Er zitten al een tijdje 2 trojans op, dus waarschijnlijk zit het best wel diep in de pc. Hij gebruikt microsoft security essentials, maar deze kan het niet verwijderen. Hij geeft aan:

Trojan:DOS/Alureon.A
Trojan:Java/mjal.A

Ik weet niet wat te doen. Hoe krijg ik deze dingen weg?

MercedesBenz

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (2)

Probeer is het gratis programma hijackthis, die laten scannen, en dan die 2 trojans zoeken. suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is Java/mjal.A geen spyware, maar iets met ringtones voor een Motorola:
http://www.brothersoft.com/myjal-mediapal-73999.html
Het is shareware en ik zou het wel proberen te verwijderen. Misschien is het ooit via de normale weg geïnstalleerd en kun je het via Start > Configuratiescherm > Software wel verwijderen.

Die eerste trojan wordt lastiger. Zorg eerst voor een goeie back-up, want bij het verwijderen kan er natuurlijk altijd iets misgaan! Verder zul je gewoon een paar (gratis) programma's moeten uitproberen: wat het ene programma niet vindt (of niet kan verwijderen) lukt het andere programma vaak wel.

Begin eens met Spybot te installeren:
http://www.safer-networking.org/nl/spybotsd/index.html
Zodra het op je pc staat, moet je eerst de laatste updates binnenhalen. Daarna klik je op "Alles controleren" en laat je het programma z'n werk doen. Waarschijnlijk vindt Spybot wel een paar problemen, maar kijk wél goed uit wat je verwijdert!
Als het tóch mis mocht gaan, kun je via het tabblad "Herstellen" de verwijderde items weer terugzetten.

Geen succes met het verwijderen van die eerste trojan? Dan kun je het eens proberen met een speciale removaltool van Kaspersky: http://www.bleepingcomputer.com/download/anti-virus/tdsskiller

Nog niet gelukt? Dan vind je op deze site (even naar beneden scrollen) nog vier uitstekende gratis programma's:
http://www.techsupportalert.com/best-free-trojan-scanner-trojan-remover.htm

Succes!
Pieter2011