een manier om crediteuren bij te houden (in excel)?

Ik moet een tabel maken in excel, hierin moet komen te staan:
docnummer, omschrijving, factuurbedrag, aant. dagen vanaf factuurdatum en naam.
Dit is voor mij geen probleem. Maar het volgende wel:

elke crediteur heeft meerdere factuurbedragen, hiervoor moet ik een totaal bijhouden voor elke crediteur. Maar ik weet niet hoe want in de tabel kunnen alleen de losse gegevens van de crediteuren..!?

Moet ik hiervoor een nieuwe werkmap maken ofzo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
1.1K

Het beste antwoord

Het mooiste is het om een lijst met crediteuren op 1 werkblad bij te houden en de lijst met orders op een tweede blad.

Door in je lijst met crediteuren met SUMIF (of SOM.ALS wanneer je met een Nederlandse Excel werkt. Let er trouwens op dat de parameters dan niet door komma's, maar door ; gescheiden moeten worden) te verwijzen naar je lijst met orders, kun je de boel mooi overzichtelijk houden.

Om je formules overzichtelijk te houden, kun je het beste met 'bereiken' werken. Dit betekent dat je de lijsten met crediteuren en orders een naam gaat geven. Dit doe je door in het Ribbon 'Formules' 'Naam bepalen' te gebruiken. Wanneer je in de lijst orders de crediteuren de naam 'Orders_Crediteuren' geeft en de lijst met orderbedragen 'Orders_Bedragen' dan is in het crediteurenoverzicht je formule =SOM.ALS('Orders_Crediteuren';A1;'Orders_Bedragen')

Deze namen kun je ook gebruiken om de crediteur te 'valideren' op je Orders werkblad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet de =sumif() statement gebruiken.
De formule in bijgaand plaatje in cell B1 is: =SUMIF(A3:A5,A1,B3:B5)

Moet je wel de crediteur elke keer op dezelfde manier spellen.
Daarom kan je dus beter een crediteur nummer gebruiken (maar ok, dit dan als bonus tippie) :-).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou de juiste naam van de crediteur ook kunnen afdwingen via gegevensvalidatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gegevensvalidatie etc etc. True.
Maar dat zijn volgende stappen (waar ik al op hintte),
maar het gaat om de basisformule.
Ik zou hiervoor een draaitabel op een nieuw blad gebruiken.