Verslaving aan spellen als World of Warcraft, is dit erg?

Zo ja, moet je dit verbieden voor je kinderen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Software
1.1K

Antwoorden (15)

Net zo verslavend als goeievraag.nl

en nee, niet verbieden. iedereen moet zijn eigen verantwoording leren nemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja dit is een ZEER ernstige verslaving.
dit weet ik omdat ik er zelf verslaafd aan ben geweest.
ik heb het 2 jaar fulltime gespeeld (8 uur per dag)
en in de weekenden nog meer.

ik ben ermee gestopt omdat ik asociaal werd en omdat ik excuses makten in plaats van gewoon naar mijn vrienden toe te gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja. zolang het een avondje in de week is is het niet zo erg. Is het slecht voor het kind? Komt hij niet meer vaak buiten? Geeft hij andere dingen op voor World Of Warcraft? Dan moet je toch maar eens goed na gaan denken voordat alles escaleert en het een gameverslaving word.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat alle verslavingen slecht zijn. men zegt wel dat kinderen van games een goede motoriek krijgen. Dat is in elk geval iets. Verbieden heeft geen zin; als ouder de tijd in de gaten houden wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het kind niks anders meer doet lijkt me dat niet gezond, ik zou dan inderdaad verbieden met als doel te laten merken wat verslaving is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
World of Warcraft zou ik nooit aan mijn kind aanbieden. Teveel geweld.

Ieder spel kan verslavend werken. Zelfs een gewone site als deze kan verslavend werken.

Stel gewoon regels in met een kookwekker. Als de wekker gaat, dan stopt het spelen met de computer. Tijd voor buitenspelen, stoeien en ravotten!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het ergste aan dit soort spellen, is dat ze ook daadwerkelijk in die wereld gaan leven, ze gaan er helemaal in op, en kunnen nergens anders over praten of denken. leven niet meer in de realiteit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
net zo erg als verslaafd zijn aan goeievraag.nl
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Iedere verslaving is een probleem ongeacht waar je nu eigenlijk aan verslaafd bent. Verbieden is niet echt zinnig. De meeste mensen (kinderen dus ook) die WoW spelen zullen er niet aan verslaafd raken. Daarbij kan iemand zeker heel veel spelen zonder daadwerkelijk verslaafd te worden.
Niet iedereen is bovendien even gevoelig voor verslavingen. Zoals met alles: houd het als ouder in de gaten. Wanneer kinderen daadwerkelijk afwijkend gedrag gaan vertonen en agressief worden wanneer ze niet kunnen/mogen spelen is het zeker tijd om in te grijpen. De makers hebben overigens een mogelijkheid ingebouwd voor ouders om de speeltijd te beperken.

Wat een spel als WoW verslavender maakt dan gewone spellen is voornamelijk dat het spel niet echt een einde heeft. In tegenstelling tot gewone spellen waarbij je al snel de interesse verliest zodra je het uit hebt gespeeld.
Dat gezegd: MMORPG's in het algemeen hebben wel degelijk voordelen. Om iets in zulke spellen te bereiken zal je namelijk in staat moeten zijn om te puzzelen, engels begrijpen en samen kunnen werken met mensen van zeer verschillende culturele achtergronden en opleidingsniveaus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alles waar 'te' voor staat is niet goed, zegt mijn moeder altijd, en een echte verslaving is een zeer duidelijk geval van 'te veel'.

Dat gezegd zijnde, verbieden lijkt me een te sterke maatregel (daar heb je dat woordje 'te' weer!). Computerspelletjes zijn tenslotte heel leuk en vaak ook nog best leerzaam. Beter lijkt het mij om goede afspraken te maken met je kinderen over wanneer en hoe lang. Te lang (alweer!) achter de computer heeft wel degelijk gevolgen voor de gezondheid, dat heb ik zelf aan den lijve ondervonden. (RSI)

De knappe koppen zijn er nog niet helemaal uit of het spelen van bepaalde spellen kan aanzetten tot vreemd gedrag. Persoonlijk denk ik van niet, als je door spelletjes vreemde dingen gaat doen dan was er al iets niet goed met je. Je moet al erg ver heen zijn om werkelijkheid en fictie niet meer van elkaar te kunnen onderscheiden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Erg is het pas als iemands normale leven eronder lijdt. Ik kan soms een zondag volplannen voor een computerspelletjes. Ja, ik vind het erg leuk, maar ik ga er daardoor wel gepast mee om.

Computerspellen hebben 1 groot probleem. Veel mensen kunnen in computerspel een gevoel krijgen, wat ze niet in het werkelijke leven kunnen krijgen. Zoals gewaardeerd worden, succesvol zijn. In een crisis situatie kan men het spel snel wegstoppen, terwijl ze in het werkelijke leven niet geleerd hebben tot een oplossing te komen.

Deze mensen moeten uiteindelijk in gaan zien dat een computer een surrogaat oplossing is voor een probleem dat bij hun speelt.

Onderzoek heeft aangetoond dat 9/10 verslaafden onvoldoende sociale capaciteiten heeft. Dit los je niet op met een computerspel, ook niet met multiplayer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is in ieder geval een heel stuk beter dan de hele dag voor de televisie hangen. Wees overigens niet te snel met het opplakken van de sticker 'verslaving': het feit dat je iets veel doet betekent niet per se een afhankelijkheid. Zo lijkt het me sterk dat een kind verslaafd is aan typen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan moet je tv ook verbieden. Dan moet je Instant Messenger programma's ook verbieden. etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, verbieden van spellen als Wow heeft geen zin, want er is maar een klein percentage dat eraan verslaafd raakt. Het verbieden is alleen maar vervelend voor de rest van de mensen die wel normaal kunnen spelen. Voor de rest is het erg moeilijk om Verslaving aan te geven bij Games. Ik speel zelf erg veel GTA IV, maar ik kan er zo mee stoppen, pas als je moeite krijgt met stoppen ben je (misschien) verslaafd. Door veel mensen (voornamelijk niet-gamers) word verslaafdheid gemeten aan het aantal uren dat iemand speelt, en niet aan de moeite om te stoppen en bijv. verwaarlozing van vrienden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja verbieden voor te jonge kinderen. Maar de ouders blijven natuurlijk ook verantwoordelijk. Gewoon eerst een uurtje buiten spelen en dan mogen ze pas aan de games zitten.