Waarom is het scrollen op macbook en iphone omgedraaid?

Als je op de iphone of macbook een site bekijkt, en je wilt naar beneden scrollen dan moet je naar boven vegen op het scherm of trackpad. Waarom is dit standaard zo? Andersom zou logischer zijn toch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is het ook raar als je je bedenkt dat naar beneden scrollen betekent dat de pagina omhoog gaat, denk daar maar eens overna. Pak eens een vel papier en schuif dat omhoog, dat is het equivalent van naar beneden scrollen.

Antwoorden (4)

Omdat je als het ware het scherm verplaatst.
Doordat je het naar boven verplaatst, kun je het onderste deel lezen/bekijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij is dit niet standaard zo, bij een mac niet tenminste.
maar je kunt het in ieder geval instellen hoe je het zelf prettig vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is de visie van de programmeur.
In het ene geval is dat: Je wilt naar boven dus je scrolt naar boven. In het andere geval gaat de programmeur uit van het systeem van twee tandwielen: Je draait aan de bovenste en de onderste gaat de andere kant op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het ontwerp van vrijwel alle multi-touch systemen, zoals in ieder geval de iPhone, is ervoor gekozen de gebruiker het gevoel te geven dat ze informatie op het scherm kunnen vastpakken. Zet je je vinger op het scherm en beweeg je deze naar beneden, dan kun je je daarbij voorstellen dat je daadwerkelijk de pagina naar beneden duwt - waardoor je feitelijk naar boven scrollt.

Zo ook het zoomen bij multi-touch schermen: je zet je vingers op twee punten neer en rekt de informatie op het scherm uit door ze uit elkaar te bewegen.

Het idee bleek, vooral bij de iPhone en alle daardoor geinspireerde toestellen, zeer intuitief, waardoor het momenteel bijna in alle nieuwe telefoons wordt ingebouwd.