Hoe kan je in Exel delen? Wat is de formule for delen?

het formule voor vermenigvuldigen is =Product(4;3) ant (12)
for optellen is =Som(3;1) antw (4)

Maar wat is de formule voor delen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
13.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de goede funcite weet te vinden :)
Cryofiel
12 jaar geleden
Waarom zou je =som(3;1) gebruiken? Ik gebruik gewoon =3+1. Dat vind ik veel leesbaarder. Hetzelfde met =product(4;3). Ik gebruik liever =4*3.

Het beste antwoord

=som(cel1/cel2)

Toegevoegd na 55 seconden:
of zoals in je voorbeeld: =som(9/3) antw (3)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
som is hier niet nodig. Je kan ook volstaan met '=9/3' (wel zonder aanhalingstekens, anders komt dit als tekst in de cel staan).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar aangezien vraagsteller zelf ook koos voor een =som-constructie ipv simpel = 3+1 besloot ik mee te gaan in zijn/haar constructie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
som staat hier voor optellen (sum) dus =som(9/3) kan niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nouja excel rekent het wel uit dus als je het invult doet hij t wel.
MAAR: Excel ziet het als de som van 1 element namelijk 9/3 en zoals sander333 al opmerkte heb je voor delen geen functie nodig dus excel neemt de som van 1 waarde en som is dus niet de functie voor delen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar het werkt wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje wel

Andere antwoorden (2)

=QUOTIENT(A1;B1) (voor cellen A1 en B1)
of =QUOTIENT(3;4) (voor 3/4)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze functie geeft als resultaat het integere deel van een
deling en negeert de "rest" van de deling. Dus Quotient(3;4) = 0, terwijl de meeste mensen hier waarschijnlijk 0,75 als waarde zullen verwachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja verrek je hebt gelijk :)
(ik gebruik zelf altijd 3/4 :) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik jouw formule invul(=QUOTIENT(A1;B1) dan krijg ik als antwoor #Naam?
Mijn exel kan Quotient niet vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
raar volgens mij is het een standaard functie en in engels en nederlands gelijk, zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Excel-functies
Ik kon het niet laten om hiervoor een formule in elkaar te hutselen door gebruik te maken van ";" in de formule zoals in het uitleg vermeld staat:

=SOM(DEEL(QUOTIENT(PRODUCT(A1;10^C1);B1);1;LENGTE(QUOTIENT(PRODUCT(A1;10^C1);B1))-C1)&","&RECHTS(QUOTIENT(PRODUCT(A1;10^C1);B1);C1);0)

(in de afbeelding staat deze formule in cel D1)

Natuurlijk is de formule "=B1/A1" beter om toe te passen.

Toegevoegd na 36 seconden:
correctie van de laatste zin. Dit moet zijn:

Natuurlijk is de formule "=A1/B1" beter om toe te passen.

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja. In kolom C vermeld je het aantal decimalen van het uitkomst