Wie gebruikt er 'open office' voor de PC en wat zijn de ervaringen?

Ik heb net een nieuwe notebook aangeschaft en overweeg 'open office' (vanuit openoffice.org) te installeren i.p.v. MS office. Is dat aan te bevelen of juist niet? Hoe zit het met de compatibiliteit met applicaties als Word en Excel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
5.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem maar Libre office, werkt het zelfde ;). Alleen wordt het doorontwikkeld openoffice ligt stil.

Het beste antwoord

top product, echt waar voor je geld, alleen bij het opslaan van bestanden moet je soms opletten, microsoft ondersteunt het .odf formaat niet, omdat ze hun monopolie willen behouden.

dus als je je cv ergens naartoe wilt mailen en je weet niet zeker of ze openoffice hebben of MS office, moet je het opslaan als .doc
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uh Microsoft ondersteunt het wel, tenminste bij mij wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is dan wat nieuws, de uitzendbureaus die ik odf bestanden stuurde, mailden terug dat ze er niks mee konden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort maar krachtig. Ik maak er inmiddels naar tevredenheid gebruik van (o.a. voor een boek dat ik aan het schrijven ben). Thanks!

Andere antwoorden (3)

Super product. Je kunt er alles mee doen wat je maar wilt.

Bestanden kun je opslaan als doc of excel bestand dus de compatibiliteit is goed.

Waarom kies je niet google docs? Net zo makkelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik gebruik Google Docs alleen als opslagplaats, niet als tekstverwerker :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer het eens uit zou ik zeggen. Je kunt er offline mee werken. Je kunt spreadsheets maken, presentaties, gewoon compleet office product. Voordeel is dat je het online kunt dele via een linkje of aan de hand van een e-mailadres. Die andere mensen kunnen dan kijken of wijzigen, etc. Je verplicht ze niet om een bepaalde software te installeren.
sterredag
12 jaar geleden
+je hoor, open office is prima voor de gemiddelde standaard gebruiker.
Open Office is een uitstekend pakket. Werkt vrijwel hetzelfde als MS office onderdelen.
Ik gebruik het al een jaar of 6 standaard.
Het is zeker aan te bevelen.

EEN hele grote MAAR komt door het gedrag van Microsoft en gaat over ondersteuning van bestandsformaten:
In windows Vista en 7 office pakket wordt namelijk standaard een bestand opgeslagen in een bestandsformaat dat niet ondersteund wordt door de eigen voorgaande Microsoft office versies, en ook niet door Open Office.

Dat kan heel erg irriteren omdat veel overheden (rijks, provinciaal en gemeentelijk) automatisch mee upgraden met microsoftBesturingsVersies, en nijlagen bij hun e-mail voorzien van de standaard bestandsFormaten zoals Microsoft dat vanuit de fabriek regelt. Dus xdoc bijvoorbeeld, in plaats van .doc of pdf.

Neem je OpenOffice, reken er dan op dat je bestanden, verstuurd door digibeten (om het maar oneerbiedig te zeggen) niet zo maar kunt lezen, en dat je redelijk wat mailtjes zult moeten sturen naar mensen om hun mee gestuurde bestanden op te slaan als .doc en niet als .xdoc. En dergelijken.

Maar zoals gezegd: dat komt doordat Microsoft telkens de open communicatie kanalen tart door eigen bestandsformaten op het besturingssyteem te zetten.

Voor de rest werken de Open Office toepassingen overeenkomstig de MS Office toepassingen.
Ander groot voordeel is dat Open Office ook op Linux en op Apple Mac's OS X werkt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik vergeet iets:
Heb je een notebook of per ongeluk toch een NETbook ?
Als je een netbook hebt namelijk, kan Open Office te zwaar zijn. (Net als MS Office trouwens.).
Dan kun je misschien toch beter Google docs overwegen.

Maar lees dan wel de privacy verklaring heel goed door voordat je akkoord gaat. Zodat niet jouw gegevens door Google verzameld en doorverkocht kunnen worden als je dat niet wilt. Of andere reclame toepassingen verdragen moeten worden bij gebruik van Google docs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die strategie van microsoft werkt uitstekend: ze zijn al tientallen jaren 'aan de macht' en dwingen hun klanten telkens weer tot upgrades.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Witte Mus, Ik heb een Toshiba notebook gekocht, type C660 1J2. De eerste ervaringen zijn in ieder geval bijzonder positief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Johnny 1; eerste ervaringen met Open Office bedoelde u ?
Of met de notebook ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel de ervaringen met Open Office. De ervaringen met de laptop komen vanzelf wel :-)
IK heb het product een poosje getest.
Kan niet halen aan de vele functies binnen het MS Office pakket.
Het is natuurlijk wel afhankelijk hoe ie op je in de materie duikt.
Microsoft bied sinds kort trouwen office 365 Dit programma is vrijwel gelijk aan office echter je hoeft het niet te kopen. Je maakt gebruik van een huur basis
Frank