Hoe kan je in exel een formule maken als je na bv 5e letter een streep tegen komt dat je de rest van de letters in een andere kolom zet?

zie tekening

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
2.4K

Het beste antwoord

Als het echt vaste waarden zijn...
(in jouw voorbeeld):
in C1 zetten: =DEEL(A1;VIND.ALLES("_";A1;5)+1;255)
en die formule naar C2/C3 etc doorkopiëren.

Die 5 is dan de beginpositie vanwaar je op de eerste _ wilt zoeken. Die 255 is het max aantal tekens en kan je nog hoger zetten, maar in jouw geval zal dat waarschijnlijk zelden groter zijn.

Eventueel kan je die ISFOUT van iHave er nog bijzetten, maar hoe simpeler een formule hoe beter :)

Het antwoord van savana is aardig gevonden maarja... dan splits je ook de eventuele volgende _ 's op en dat is niet de hele rest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje wel man, je bent master met exel die andere antwoord van jouw was ook echt goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje wel

Andere antwoorden (2)

je kan dit makkelijk doen zonder formule... gebruik "van text naar tabel". hier kan je kiezen hoe je wilt dat de txt wordt "gebroken". b.v. door aan te geven dat je wil dat het scheidingsteken een streepje is. ook kan je de lengte aangeven van het gedeelte waar je de text wilt breken..

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij een engelse versie van excel heet het "text to columns". Deze vind onder de tab "data".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
uitstekend antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je krijgt dan drie velden, daarna moet je van die twee andere velden een veld maken, kost te veel tijd en handeling
Ik zou zelf waarschijnlijk eerder voor een andere manier van data verwerking kiezen, maar het kan wel.

Bijvoorbeeld met:

=ALS(ISFOUT(VIND.ALLES(A2;A5;A1));"";RECHTS(A5;LENGTE(A5)-VIND.ALLES(A2;A5;A1)))

Waarbij:
A1: de positie in de tekst waarin je wilt beginnen om te zoeken of het teken waarop je wilt splitsen voorkomt.
teken gaat zoeken waarop je wilt splitsen (hier dus 5)
A2: het teken waarna je wilt splitsen (hier dus een streepje)
A5: de cel met de tekst die je wilt splitsen

Wat gebeurt er:
Het verhaaltje is mogelijk wat lastig maar moet wel een idee geven waarom de bovenstaande formule er zo uitziet

De functie VIND.ALLES(A2;A5;A1) geeft de eerste positie in de tekst (A5) aan aan waar het gezochte teken (A2) voorkomt, maar begint pas te kijken vanaf de positie die je in (A1) meegeeft. Als het teken niet voorkomt geeft de functie de foutcode #waarde terug.

Door de functie ISFOUT() kunnen we kijken of de vorige functie een echte waarde, of een foutmelding teruggeeft.

Door het gebruik van ALS() sturen we nu aan dat als
er niet gesplitst kan worden (er is een foutcode terug gekomen) we niets neerzetten (""), en als er wel gesplits kan worden we een deel van de oorspronkelijke tekst opnemen.

Dat deel is gelijk aan de laatste paar tekens van de
oorspronkelijke tekst, het aantal tekens wat je wilt zien is
het oorspronkelijke aantal in de tekst, waarvan je de bepaalde slitsingspositie vanaf heb gehaald.