Kan ik uit een excel grafiek een berekening halen?

Ik zoek de antwoord op het volgende.
Ik moet op mijn werk een schema maken waarin ik op een tijdslijn laat zien hoe laat een voertuig binnen komt en weg moet zijn. dat laat ik zien in een kleur. Dan in de ontstane tijdsbalk zal een vlak in kleur komen waarin ik aangeef wanneer en hoelang een voertuig is afgehandeld.

Wat ik wil laten zien is hoeveel voertuigen op tijd binnen het kader zijn afgehandeld en hoeveel niet.
De aankomst en vertrek zijn dagelijks anders per voertuig.

einddoel is te laten zien hoeveel voertuigen binnen hun kader op tijd zijn afgehandeld.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Je zou de beschikbare timeslots kunnen definieren en elk slot (bijvoorbeeld 9:00-9:14, 9:15-9:30) een cel geven.

Vervolgens vul je deze met 1 (voertuig aanwezig) of 0 (voertuig afwezig).
Voorwaardelijke opmaak:
Als 0, dan cel niet gekleurd en lettertype in dezelfde kleur als achtergrond
Als 1, dan cel gekleurd en lettertype dezelfde kleur als achtergrond.

Je ZIET dan alleen de kleuren, maar met de getallen kun je rekenen (bijvoorbeeld onderaan een rij met aantal voertuigen aanwezig voor elk timeslot.

Je kunt ook per voertuig een regel maken met "geplande" en "gerealiseerde" aanwezigheid.

Dan een als dan functie erop loslaten;

Als((Gepland=1);ALS(Werkelijk=1);PLanning gehaald; Oei))

Vervolgens tel je het aantal "Oei", deel dit door het aantal timeslots en je weet het percentage van timeslots waarin dit voertuig aanwezig had moeten zijn maar niet was.

En dan een soortgelijke functie om te kijken waar de voertuigen er WEL zijn, maar niet hadden moeten zijn.

Hoe lager dit percentage, hoe beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Probeer de representatie (view) los te zien van de berekening (business logic). Met andere woorden, de berekening moet niet uit de grafiek komen, maar gewoon uit de data. De grafiek is een weergave van de data.

Je hebt nog niet aangegeven in welke vorm je je gegevens ontvangt, maar het klinkt alsof je moet tellen voor hoeveel voertuigen geldt vertrek-aankomst>maximale tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK dus je hebt twee intervallen, de geplande afhandeling en de werkelijke. En je moet tellen hoe vaak de werkelijke binnen de geplande valt. En wat als een voertuig te vroeg is, is dat een speciaal geval? In Excel kun je een kolom aanmaken waarin je twee tijdstippen vergelijkt (bv. werkelijke vertrektijd en uiterlijke vertrektijd). In deze kolom zet je dan de formule =IF(A1>A2;1;0). Alle voertuigen die te laat zijn krijgen een 1, de rest een 0. Deze kolom sommeer je, en voila, je hebt het aantal voertuigen dat te laat is.