Hoe ze je je zelf 2 keer in beeld in een video?

Ik wil mezelf 2 keer in beeld in een video, hoe doe je dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
8.5K

Het beste antwoord

Als je hiermee bedoelt dat je jezelf twee keer tegelijk in dezelfde scene wilt zetten, alsof je een tweeling bent die onafhankelijk van elkaar dingen doet, dan kun je dat doen middels een techniek die Bluescreen wordt genoemd.

Je hebt hiervoor een scherm (of muur) van een egale, felle kleur nodig, die zo gelijkmatig mogelijk wordt verlicht. Je neemt jezelf vervolgens op met als enige achtergrond die muur, terwijl je de dingen doet (of de tekst zegt) die je in de scene wilt hebben. Je hebt dan vervolgens beeldmateriaal van één van je personages in de scene.

Vervolgens neem je jezelf op, op de echte achtergrondlocatie, waarbij je de dingen doet (of de tekst zegt) die je andere personage moet doen en zeggen.

Je hebt nu twee films - één met de echter achtergrond, waar een van je personages op staat, en één met een felle achtergrondkleur, waar je andere personage op staat. Zorg dat deze beide films op je computer terechtkomen.

Met een programma als Adobe After Effects kun je nu de beelden met de felle kleur over de beelden met de achtergrond heen plakken. Vervolgens kun je de felle kleur transparant maken. Dit lukt alleen goed als de felle kleur goed egaal is verlicht, zodat er geen kleurverschillen in de achtergrond optreden. Nu hoef je alleen nog de randjes een beetje egaal te maken (de functie 'Feather' zorgt daarvoor) en je hebt jezelf twee keer in dezelfde scene. Als je dit héél secuur doet, dan kun je het zo doen dat het bijna niet van echt te onderscheiden is.

Het kost een beetje werk (en wat geld om de felle achtergrond te bouwen), maar dan kun je wel hele leuke resultaten boeken.

De naam Bluescreen komt overigens van het feit dat vroeger een lichtblauwe kleur de norm was voor dit soort felle achtergronden. Tegenwoordig wordt over het algemeen een groene kleur gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De officiële term is chromakey. Overigens kan het eenvoudiger en zonder chromakey, zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
I stand corrected. ;-)

Andere antwoorden (2)

Het eenvoudigste is het om jezelf twee keer in hetzelfde decor op te nemen. Zorg hierbij dat je videocamera op een statief staat zodat de achtergrond niet verandert.

Deze twee fragmenten zet je in je videobewerkings-programma. Kies nu een overgang die de twee beelden naast elkaar kan tonen. In Pinnacle Studio kun je die desnoods zelf maken door een JPG met de juiste resolutie half wit en half zwart te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan dit in Vegas heel makkelijk doen met deze tutorial,

http://www.youtube.com/watch?v=rpTk2G2mQTo