Is er een programma om je BIOS instellingen te wijzigen zonder de BIOS in te gaan (zonder de computer opnieuw op te starten)?

Is er een programma waarmee dat kan?
Als deze er niet is, waarom niet?
Kan dit geschreven worden? of is dit gewoon niet mogelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
3.3K

Het beste antwoord

Er zijn wel programma's meestal van de fabrikant van het moederbord zelf die dingen kan bekijken of aanpassen. Maar zelfs wanneer die programma's toegang hebben gaat de opmerking van hierboven op, de biosinstellingen zijn opstartinstellingen, voordat ze actief worden zul je dus altijd met de nieuwe instellingen moeten starten.

Waar ben je precies naar op zoek en wat is er op tegen om bij opstarten op del/f12/whatever knop te drukken en in de omgeving die er voor gemaakt is de jusite instelling aan te passen?

Of is hij beveiligd met een password en heb je die niet? In dat laatste geval kun je de computer openschroeven en de bios resetten door een pinnetje bios-reset te verbinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee dat gaat niet...

Omdat het iets is bij het opstart geschiedt... Is het opstarten voorbij dan gaat dat niet meer...

Is onmogelijk door de aard...

Je kunt elk ijsje kiezen om te eten, maar als je al een ijsje in je hand hebt, kun je niet een ijsje kiezen, je hebt het al... (vergelijking gaat wat mank, maar kon even niet een betere bedenken)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb je XiniX weer met zijn verzinsels.
Ook dit is weer gewoon simpelweg niet waar.

Veel moederbordfabrikanten bieden hun eigen utilities aan waarmee je de bios kan flashen, updaten, aanpassen, noem maar op. Hierbij ook een voorbeeld van Award:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt op zich wel, maar de nieuwe instellingen worden niet actief zolang je de computer niet opnieuw start. Zie mijn verhaal, elders op deze pagina.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt op zich ook wel, maar daar heeft de vraagsteller het ook helemaal niet over.
Hij vraagt of je de biosinstellingen kan veranderen zonder hem opnieuw op te starten, dus zonder dat momentje tijdens het opstartscherm waar staat "press del to enter bios" te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar het zou kunnen dat de vraagsteller dat ook impliciet heeft willen vragen: "de instellingen veranderen zodanig dat de nieuwe instellingen ook actief zijn". Dat weten we niet, dus is het veiligheidshalve een goed idee om die "disclaimer" toe te voegen aan het antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ punt,
Ik weet dat Award het had, ik heb zelf gebruikt onder win '98, maar hoe het precies heet weet ik zo niet.
Naar mijn weten kun je zelfs je instellingen opslaan, maar alleen fan resultaten kun je merken de rest niet.
CPU verhogen was toen nog niet echt in, maar dat kan tegenwoordig vaak met moederbordsoftware.
Je kunt misschien wel dingen veranderen, maar die veranderingen zullen geen effect hebben tot het moment dat je de computer opnieuw start.

Dat is de reden dat de computer opnieuw wordt gestart nadat je zelf, handmatig, via de normale manier de instellingen van het BIOS hebt veranderd.

Want wat gebeurt er:

Na het opstarten leest het BIOS eerst zijn eigen instellingen. Wat het BIOS dan doet tijdens het opstarten, is afhankelijk van die instellingen. Bijvoorbeeld de communicatie met randapparatuur, de initialisatie van de USB-controller, enzovoort.

Daarna laadt het BIOS-opstartprogramma de MBR van de harde schijf, die vervolgens de boot-bestanden van het OS laadt. Het OS zal ook kijken naar de BIOS-instellingen om te bepalen wat het moet doen, en welke drivers het op welke manier moet activeren.

Als je dan, nadat alles gestart is, wijzigingen aanbrengt in de BIOS-instellingen, zal het BIOS-opstartprogramma die wijzigingen niet zien. De communicatie met randapparatuur en de initialisatie van diverse controllers wordt dus niet aangepast aan de nieuwe instellingen.

Hetzelfde geldt voor het OS. Dat zal niet opnieuw starten. Daardoor heeft het geen mogelijkheid drivers die niet meer nodig zijn te stoppen, drivers die nu wel nodig zijn te starten, of drivers die zich nu anders moeten gedragen daarvan op de hoogte te brengen.

Daarom is, na het wijzingen van de instellingen, altijd een herstart nodig om die nieuwe instellingen te effectueren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor PC's met een vPro Intel processor schijnt er een progje voor te zijn. In sommige gevallen kun je via een VM-Ware het system virtueel opstarten en vanuit de Windows of Linuxschil de bios wijzigen. Bij (HP) servers kun je via iLO het system remote bewerken (incl. de Bios).