Ik wil wat portretfoto's bewerken in Photoshop/Camera Raw. Kan ik het beste eerst croppen en daarna bewerken of andersom?

Toegevoegd na 2 minuten:
Uit te voeren bewerkingen: model verscherpen, achtergrond-filter, ruisreductie, temperatuur en kleurwijzigingen.

Toegevoegd na 1 uur:
toevoeging:
mijn persoonlijke voorkeur heeft eerst croppen, omdat de overtollige achtergrond me afleidt, maar ik weet dus niet of het wel de juiste manier is om al eerste 'bewerking' een crop uit te voeren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
1K

Het beste antwoord

De volgorde maakt niet zoveel uit technische gezien. Maar zelf werk ik liever direct met het beeld (uitsnede) die het uiteindelijk moet hebben. En crop ik dus al vanaf de RAW.

De reden is voornamelijk dat door het croppen er delen afgesneden worden die het beeld 'verandert' waarna ook de belichting, ruis, kleur ander zou kunnen worden. Het is maar net waardoor het 'nieuwe' beeld sterker door wordt.

Zowel de ruisreductie, belichting, kleurzwemen doe ik al vanuit RAW. Fijntunen doe ik in Photoshop. Vooral achtergrond, lokaal doordrukken/tegenhouden. En altijd als laatste actie (voor publicatie of afdrukken) gaan verscherpen. Niet eerder. Want elke bewerking die je doet heeft invloed op de verscherping.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat maakt niks uit, croppen is snijden dus of je nou eerst bewerkt en dan snijdt of eerst snijdt en de bewerkt zal het zelfde effect geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo lang mogelijk in het proces de originele (zo groot mogelijkformaat en een zo groot mogelijke kleurspectrum) ofwel in RAW formaat proberen te blijven.

Hierbij behoud je de maximale kwaliteit.
Is kwaliteit niet belangrijk dan maakt het natuurlijk niets uit.

Je ontkomt er echter niet altijd aan om het verscherpen op het laatst te doen omdat je dan pas ziet hoe het uitpakt.

Aangezien verscherpen en ruisreductie een 'soort van' tegengestelde bewerkingen zijn (verscherpen versterkt ruis), is het raadzaam om eventueel met maskeringen te werken (eventueel verschillende lagen.

Toegevoegd na 1 uur:
Bij croppen gooi je materiaal weg doe je toch niet gebruikt.

Dat maakt dan ook niets uit.
12 jaar geleden
In de situatie die jij omschrijft, met toevoeging, kun je eerst de crop uitvoeren en daarna bewerken.

Het maakt verschil voor de snelheid van werken, dus hoe kleiner je bestand, hoe vlotter je verder kunt.
En natuurlijk; hoe minder opslag je nodig hebt.

Sneller werken en minder opslag is beiden een financieel voordeel voor degene die er centen mee wil verdienen.

Sla je crop meteen onder een nieuwe naam op. Zodat je een goed uitgangspunt hebt. Maar sla het niet op een een lossy formaat want dan is je uitgangspunt al weer details kwijt.
Dus gebruik er het bestandsformaat psd voor als je in Photoshop werkt.

Laat dus wel je raw foto in stand zoals die is. Andere details kunnen later van belang zijn.

Bijvoorbeeld; je wilt een ander portret B in de zelfde achtergrond zetten, maar dat heeft dat portret B oorspronkelijk niet.
Dan kun je de eerder overbodige achtergrond van portret A nog van de raw gebruiken.