Ik heb mijn eigen computer gebouwd, maar hoe installeer ik nu het besturings systeem?

Ik heb mijn eigen computer gebouwd, maar hoe installeer ik nu het besturings systeem

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het ook via zo'n stap voor stap tutorial ding gedaan, maar de tutorial gaat alleen over de hardware!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je echt tijd teveel hebt, kun je je eigen besturingssysteem schrijven...

Het beste antwoord

Heel simpel:

1. Koop een Windows DVD (je kunt bv. met flinke korting OEM-versies kopen, google: windows 7 oem)

2. Als er nog geen dvd-speler in jouw computer is gebouwd moet je die er ook nog inbouwen.

3. Zet de pc aan, leg de dvd in de dvd-speler, stel in de bios jouw dvd-speler als eerste boot-item in, boot dan via de dvd-speler en volg de instructies van Microsoft die op de dvd staan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Linux kan natuurlijk ook maar (Ubuntu uitgezonderd) dat is wel wat lastiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

voor windows is een cdrom of dvdrom speler noodzakelijk.
Linux, of een installer daarvoor kun je op een CD, USB stick of SD kaart zetten.
Misschien kun je wat details over je computer geven, dan kunnen we ook betere antwoorden geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Windows kan ook via UBS!
Je Bios moet eerst zoizo je CD speler herkennen. Zet dan de bios zo dat die boot vanaf de cd. Doe er een windows of Linux cd in en volg de intructies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Sowieso schrijf je zo. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de moderne biossen kun je tijdens het opstarten met een toets(combinatie) het bootmenu tevoorschijn halen waarmee je op dat moment kunt aangeven waarvan je wilt opstarten.
Als je met het kiezen van de hardware rekening hebt gehouden met een bepaald besturingssyteem, dan zou je met een bootable CD of DVD van dat besturingssyteem je computer nu moeten kunnen opstarten.
De CD of DVD zal je dan allerlei opties aanbieden waaruit je moet kiezen om de computer zo te configureren als jij het wilt hebben.

Maar gezien je vraag heb ik een vermoeden dat je misschien niet opgelet hebt of het-door-jou-gewenste-besturingssysteem de hardware-die-jij-wilde wel ondersteund.

Welk besturingssysteem je kunt installeren hangt heel erg af van de configuratie van je computer.

Heb je wat oude spullen bij elkaar geraapt of heb je allerlei high-end materialen aangeschaft.
(Ik hoop het eerste want dan is het een leuk experiment.)