Hoe krijg ik het geluid van een videobestand harder?

Ik heb een nieuw seizoen gedownload van een serie die ik graag kijk, maar ik merk dat het geluid veel zachter klinkt dan gewoon. Zowel in de mediaplayer als in het systeemvolume heb ik het volume maximaal staan, maar nog steeds klinkt het zachtjes. Als ik een ander filmpje of een aflevering van een eerder seizoen kijk dan klinkt het geluid wel gewoon hard. Het ligt dus niet aan de speakers van mijn laptop, maar aan het bestand. Kan ik op een of andere manier het geluid harder krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
1.4K

Antwoorden (1)

Je kunt het geluid normaliseren. Of dit ook kan met WMP zou ik niet durven te zeggen maar met andere bekende software op het gebied van video weergave kan het wel.

Met FFDshow bv (zit oa in de K-lite codec packs). Ik hou het bij ffdshow omdat die ook met WMP kan werken dus dat je afleveringen afspeeld in bv WMP maar dat het werkelijke decoderen door ffdshow gedaan wordt.

Het makkelijkste is denk ik om het K-lite mega codec pack te downloaden.
http://www.codecguide.com/download_k-lite_codec_pack_mega.htm

Eigenlijk een kwestie van downloaden en installeren. Let wel even op tijdens de installatie dat je ook goed aangeeft dat ffdshow gebruikt moet worden voor het decoderen van video en/of eerder audio.
Je kunt ook meteen Media Player Classic (MPC) die in het codec pakketje zit mee-installeren die zal altijd goed gebruik maken van ffdshow + heeft zelf ook audio normalisatie mogelijkheden ingebouwd zitten.

Eenmaal ffdshow erop behoort er tijdens het afspelen van een episode in de tray oa een "FFa" icoontje te verschijnen met de rechtermuisknop kun je dan "FFDshow video decoder" openen. Onder "Volume" kun je dan normalize aanvinken. Rechtsklikkend op het "FFa" icoontje kun je dan "Volume" aan- en uit-vinken.

Via MPC → View → Options → Audio Switcher kun je vergelijkbare settings vinden.