Is er een oplossing voor het volgende Excel probleem? Ik wil de vermelding #VALUE! verborgen houden.

In Excel (2003) heb ik een sheet gemaakt om betalingsachterstanden te berekenen. In kolom A en B staan jaar en maand. In kolom C wordt automatisch het vaste maandbedrag vermeld, zodra in D de betaling is vermeld, maar kan ook handmatig in C worden ingevuld (als de maand voorbij is en nog niet betaald werd).
In kolom F staat de formule voor de berekening van de achterstand.

ik heb vanaf regel 10 tot einde van de periode de volgende formules gemaakt:
Kolom C: IF(D10>0;+C9;" ") In C9 staat het maandbedrag.
Kolom F: IF(C10>0;+F9+C10-D10;" ") In F9 staat 0,00.

Zolang in Kolom C niets vermeld is, krijg ik in F tot einde sheet: #VALUE!
Dit wil ik dus weg hebben, maar de formule moet blijven.

Dank voor de reactie(s).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
2.3K

Het beste antwoord

Er zijn meer manieren om dit op te lossen.

Ik denk dat de makkelijkste manier is, de formule in kolom F te veranderen in

      IF(AND(ISNUMBER(C10);C10>0);+F9+C10-D10;" ")

Het probleem was dat je ging rekenen met de waarde " " die in C10 kon staan, en dat kan natuurlijk niet. Door te testen of C10 wel een numerieke waarde bevat, voorkom je dat je met niet-numerieke waarden gaat rekenen.

Toegevoegd na 4 minuten:

Als dit niet werkt, is een "mooiere" oplossing, niet " " in een cel te zetten, maar 0 (nul). Je moet dus overal waar je nu " " hebt staan, daar een 0 (nul) voor in de plaats zetten.

Je kunt de celopmaak dan zo maken dat een 0 niet wordt weergegeven.

Dat kan bijvoorbeeld door de kolom te selecteren, dan Control-1 in te drukken (control-één, met de 1 die op je toetsenbord boven de Q zit). Vervolgens klik je op de meest linkse tab. Bij Categorie kies je de onderste mogelijkheid: Aangepast. In het type-veld rechts type je dan

      0;-0;

Dit zijn drie velden. Het eerste veld (0) geeft aan dat positieve getallen gewoon moeten worden weergegeven. Het tweede veld (-0) geeft aan dat negatieve getallen met een minteken moeten worden weergegeven. Het derde veld is leeg; dat geeft aan dat nullen niet moeten worden weergegeven.

Als je decimalen wilt omdat het om geldbedragen gaat, verander je dit in

      0,00;-0,00;
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Met "voorwaardelijke opmaak" (conditional format) kan je de opmaak van de cel instellen afhankelijk van de inhoud van de cel.
In dit geval kan je de tekstkleur wit maken als de celinhoud gelijk is aan #VALUE!
12 jaar geleden
Je formule klopt, maar je notatie waarschijnlijk niet. Zijn de getallen wel herkenbaar als cijfers? Geen punten maar komma's, kijk eens daarnaar. #value wil zeggen dat hij geen waardes vindt waar hij mee kan rekenen. Komt vaak door bovengenoemd probleem.

Btw om snel alle komma's in punten te veranderen, selecteer de kolom, find & replace de punten door komma's, of andersom als je een Engelse excel gebruikt...