achter excel een lijst maken met alle onderdelen uit een fabriek . hoe maak je dit ?

achter excel een lijst maken van alle onderdelen ,. met naam en prijs . kan dit ? , bijv ik heb een stuk plaat staal met de naam ip400 , en zo heb ik er nog 200 meer , kan ik dan achter excel een lijst maken dat hij als ik de naam noem hij de prijs automatisch bij geeft .?

Toegevoegd na 18 minuten:
En hoe moet ik dit aanpakken ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
1.8K

Antwoorden (2)

Als je over een lijst beschikt dan kun je die importeren in excel. Hangt er een beetje vanaf hoe de lijst eruit ziet (fixed format of record-delimited of nog anders).
Daarna kun je een query maken die de lijst doorzoekt op item en dan de prijs ophoest.
Je kunt de lijst ook sorteren zodat je zelf gemakkelijk erin kan zoeken.

Toegevoegd na 23 minuten:
Je hebt een lijst gemaakt in de file lijst.txt. Daarin is een kolom artikelnamen en een kolom prijs:

IP400 22,33
ijzer 5,22
lood 113,22

Dan open je excel en kiest in het menu-item voor importeren; daar geef je deze file op als import-file, je kiest voor delimited met als delimiters de spatie en de tab en daarna krijg je de lijst netjes in excel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je assortiment in Excel zetten met omschrijving en prijs (eventueel artikelnummer).

Via gegevensvalidatie kun je in een cel een pull-downlijst laten verschijnen die de waarden uit de lijst laat zien. Met de formule VERT.ZOEKEN kun je vervolgens de prijs en bijvoorbeeld het artikelnummer erbij laten zoeken.

Als je een PB stuurt, kan ik je een voorbeeldje mailen.