Windows formatteren zonder programma's opnieuw te installeren?

Ik heb Windows 7 op de C-partitie staan, met alle software op de E-partitie. Dit leek me handiger omdat alleen de C-partitie opgeschoond wordt bij een systeemherstel, maar de vorige keer moest ik toch alle programma's in de E-partitie opnieuw installeren vanwege registerfouten. De programma's stonden er nog wel, maar werkten niet meer

Kan ik dit voorkomen door het register te back-uppen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
1.5K

Het beste antwoord

Het installeren van programma's gaat echter vrij diep binnen windows. Dus als windows niet meer goed werkt, dan zullen de programma's ook niet meer goed werken.
Een format van je partitie zal hoe dan ook je programma's om zeep helpen. Ook als zijn ze fysiek op een andere paritie geinstalleerd. Er zijn altijd instellingen en resources op de windows partitie. Zoals het register en dll-bestanden.

Programma's die echt helemaal clean kunnen draaien zijn zogenaamde portable programma's. Bedoeld om op een usb-stick overal te kunnen werken en hun instellingen lokaal op hun eigen plek kunnen houden.

Ik werk voornamelijk met dit soort programma's en voor mij is het 'installeren' van al die programma's een kwestie van eenvoudig een hele map kopieren. Ik heb een hele USB-stick vol met die programma's. Voor veel toepassingen is er wel een portable variant te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deels had ik al portable-programma's, die ga ik vanaf nu allemaal installeren. Veel makkelijker inderdaad.

Andere antwoorden (4)

In principe zou een aantal programma's dan wel moeten werken ja.

Maar sommige programma's slaan ook essentiele data op in de documents en settings folder.

Als je die niet 1-op-1 backupt zou het dus nog steeds tot onvoorziene resultaten kunnen leiden.

Buiten dat zou ik je toch vooral aanraden om alleen je data (documenten, foto's, muziek e.d.) te backuppen, en je software gewoon opnieuw te installeren.
In je register en je documents & settings folder e.d. kan het namelijk na een tijdje ook een behoorlijk rommeltje worden.

Een echt fijne schone installatie heb je pas als je alle essentiele software opnieuw installeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gooi er elke dag al ccleaner en glary utilities over en er staan geen programma's op die ik niet gebruik, dus het register zou vrij schoon moeten zijn. Ik was er al bang voor dat opnieuw installeren beter zou zijn, maar ik heb een pokkehekel aan alles bij elkaar zoeken aan dvd's, downloads, codes, patches, updates. In hoeverre helpen ccleaner en glary?
Het is me niet helemaal duidelijk wat je nu wilt.

"Windows formatteren" kan niet.

Je kunt wel een partitie formatteren, bijvoorbeeld je C-partitie. Je kunt ook je hele harde schijf formatteren.

Als jij je C-partitie formatteert, is alles wat daarop staat verdwenen. Dus ook alle verwijzingen vanuit de diverse onderdelen van Windows naar de programma's op je E-partitie. De programma's staan dan nog leuk op je E-partitie, maar ze zijn niet meer bruikbaar.

Als jij je C-partitie niet formatteert, maar slechts opschoont, blijven je programma's wel bruikbaar. Daar is geen register-backup voor nodig.

Als je register is beschadigd, helpt een register-backup wel. Je herstelt je register dan vanaf de backup. Alles wat je had geïnstalleerd op het moment dat je de backup maakte, zal weer werken; alles wat je *na* het maken van de register-backup hebt geïnstalleerd, zal hoogstwaarschijnlijk niet meer werken.

Als je echter een backup van je register maakt, en daarna je C-partitie formatteert en Windows opnieuw installeert, zullen je programma's grotendeels niet meer werken - ook niet nadat je je register herstelt vanaf de backup. Dat komt doordat Windows de informatie over de geïnstalleerde programma's niet alleen opslaat in het register, maar ook op andere plekken.

Daarnaast installeren programma's niet alleen bestanden op je E-partitie, maar (vaak) ook op je C-partitie - bijvoorbeeld DLL's. Maak jij je C-partitie leeg, dan zijn die bestanden verdwenen; daar helpt een register-backup niet tegen.

Toegevoegd na 2 minuten:

Overigens zijn er ook programma's die *geen* bestanden op je C-partitie zetten; die zullen wel weer werken na een register-backup.

Er zijn ook programma's die zelfs niets in het register veranderen. Die programma's zullen direct weer werken, ook zonder register-backup.

Het hangt er dus maar net vanaf welke programma's jij op je E-partitie hebt staan.

De meeste programma's zetten echter wel degelijk informatie in het register, of plaatsen bestanden op je C-partitie, of doen beide.
Cryofiel
12 jaar geleden
Wat je nu hebt geprobeerd is geen aanrader nee. Wat je wel kan doen is Windows schoon installeren je meest gebruikte programma's installeren en dan een Ghost-image maken. Deze kan je dan branden en een volgende keer weer gebruiken om in herinstallatie te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je blijft altijd met rommel in je register staan
bedenk ook dat alle windows updates er niet op staan
dus als je een verse installatie op c zet en daar het oude register overheen zet klopt er helemaal niets meer.
capthavoc