Is er een manier om te zorgen dat mijn computer sneller opstart? Zie extra uitleg!

Het probleem zit hem bij mijn externe hardeschijven. Als ik ze allebei uit heb (1x 500GB en 1x 1500GB) start hij op met de snelheid wat ik wil.

Echter, ik heb geen zin om iedere keer die dingen uit te doen en vervolgens als mijn computer aan is ze weer aan te doen. Ze staan niet op een plek die makkelijk bereikbaar is en wil ze ook niet verplaatsen naar een plek die dat wel is. (Ik wil ze namelijk niet op mijn bureau; ze staan toch altijd hier en worden nooit verplaatst zo'n beetje)

De computer doet bij het opstarten iets met de schijven; controles uitvoeren of iets dergelijks, ik weet het niet, maar het duurt mij te lang. Ik heb een super snelle computer met een Intel core i7 op 3,9 GHz dus daar ligt het ook écht niet aan.

Is er dus een manier om te zorgen dat hij die ''controles'' (als dat het is) niet meer bij de externe schijven uitvoert? of misschien dat op wat voor manier dan ook de externe schijven pas geactiveerd worden op het moment dat Windows (7, 64bit) al gestart is? Dat laatste zou namelijk hetzelfde effect hebben als het later aanzetten, en dat vind ik wél goed.

Ik heb al iets van ''quick boot'' aangezet, maar het verschil daarmee is ook niet waar te nemen.

Het gaat dus om het opstarten vóórdat windows is gestart en het opstarten ván windows. dus allemaal (ver) voordat je het bureaublad ziet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (2)

Het is mogelijk dat je op jou computer hebt aangegeven dat beide externe schijven geindexeerd moeten worden door windows. Als je dit uitschakelt zou dit al een stuk snelheid moeten schelen. Mocht je je schijven gebruiken als virtueel geheugen dan is het logisch dat dit je computer vertraagd, aangezien dit via usb loopt? en een langzame doorvoer snelheid heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jep
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb wat meer informatie nodig over jou pc, doe als volgt:
1: klik start knop (links onder)
2: type: msconfig en druk op enter
3: je kan nu selecteren om diagnostische/selectieve of normale opstart te doen.(zet op normaal)
4: klik op het tab 'boot' (of opstarten (zit zelf op Engelse versie vandaar de andere taal))
5: selecteer het vinkje boot log (staat normaal gesproken uit)
6: (ff checken) klik op de knop advanced options (geavanceerde instellingen) en zorg dat alle vakjes waar je op kan klikken, uit staan
7: je kan in de andere tabs nog wat opstart toepassingen uitschakelen (om nog een stukje snelheid te winnen, zorg wel dat je toepassing afsluit die niet nodig zijn..!)
8: druk op apply (toepassen)
9: laat het systeem herstarten..
10: er is nu een log gecreëerd met de naam ntbtlog.txt (zoek hier naar net als in stap 2)
11: je hebt nu een lijstje van opgestarte drivers kopieer dit (ctrl + c)
12: open een nieuwe tab in je browser en ga naar pastebin.com
13: plak (ctrl+v) je log van de drivers in het tekst veld op de pastebin website
14: klik op start en type: msinfo32 en druk op enter
15: nieuwe popup (nog meer te kopieren) oa: begin scherm , hardware->conflicts/sharing, hardware->forced hardware,hardware->I/O, hardware->IRQ's,hardware=>Memory, storage->IDE, storage->problem devices als het goed is heb je nu een aardige lijst met info over jou computer in het pastebin text veld.
16: klik op de submit knop op de pastebin website, en kopier de link in een reactie hier. volgende keer zorgen dat je genoeg informatie geeft ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste 'Bierdopje' Voor iemand met een computer met 'behoorlijke' inhoud had ik wel wat kennis van zaken verwacht naar aanleiding van het sarcastische commentaar op basis van een aantal voorgaande reacties...! Deze informatie geeft wat inhoud over je pc, wat voor de persoon die de vraag mag beantwoorden makkelijker maakt om het probleem te kunnen constateren, als je het log zelf al zorgvuldig had na-gelezen had je hier en daar al wat kleine aanpassingen zelf kunnen doorvoeren.. Goed stap 1: creeer een backup van je pc, zodat je altijd terug kan vallen op de huidige instellingen.. Stap 2: laten we eerst je werkgeheugen even beperken tot dat wat in je pc ingebouwd zit (dus geen virtueel/extern geheugen dat via usb loopt) Beschikbaar fysiek geheugen 3.63 GB
Totaal virtueel geheugen 12.0 GB
Beschikbaar virtueel geheugen 9.75 GB
Ruimte voor wisselbestand 6.00 GB
Wisselbestand C:\pagefile.sys Het is mogelijk dat jou schijven (of een deel er van) kunnen functioneren als virtueel werkgeheugen voor windows. Schakel dit allemaal uit, en start je pc op (met je schijven aangesloten) om te kijken wat voor effect dit heeft..
Tevens gaf ik al eerder aan om de indexering van windows uit te schakelen op je schijven, heb je dit al gedaan? zo ja, wat was hiervan het resultaat? Tevens vraag ik mij af waarom je zo veel werkgeheugen nodig hebt, zijn er zware applicaties die gedraaid moeten worden? zo ja, welke? Mvg
Als er ruimte voor is in je computer demonteer dan de externe harde schijven en bouw ze in vrije sloten in de computer in. Dat scheelt veel draden rommel.
Bij het opstarten is een van de testen die windows doet is controleren of de hardware wel functioneert.
En initialiseert de harde schijven, mogelijk indexeert die deze ook nog.
Dat kost tijd.
Frank

Toegevoegd na 3 uur:
Als je in jouw computer alleen nog sata aansluitingen hebt hoeft dat geen probleem te zijn.
IN de handel zijn overloop stekkers van sata naar IDE vise versa te koop.
FRank