Cpu constant 100%, wat kan dit zijn?

Tegelijk met bijna elk programma dat ik open of start, bv internet explorer, java, etc..

Schiet de cpu naar 100%, zodat de computer uber langzaam word, ik heb virusscanner, malware, spyware scanner gedaan, wat kan dit zijn?
Help, ik word er gek van.

Toegevoegd na 33 minuten:
Even ter toevoeging, het verschilt steeds welk programma zoveel van de processor vergt, dan is het weer internet explorer, dan is het de email, dan is het een spelletje, dan is het weer wmpnetw.exe enz...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Het kan een virusscanner zijn die elk bestand scant zodra de computer probeert dat bestand te openen.

Als je een programma start, wordt dat programmabestand geopend, en vaak nog een aantal dll's, en soms nog een aantal configuratiebestanden of andere hulpbestanden van dat programma. Als een virusscanner die allemaal gaat scannen, kost dat veel CPU. Vooral als je de virusscanner hebt ingesteld op de meest uitgebreide scan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt Taakbeheer openen om te zien welk proces/programma zo'n hoog CPU-gebruik veroorzaakt. Druk op Control-Shift-Escape om Taakbeheer te openen. Klik op het tabblad Processen. Klik bovenaan op de kolomtitel CPU om de processen te sorteren op CPU-gebruik. Eventueel nogmaals op de kolomtitel CPU klikken om de sortering aflopend te maken, zodat het proces dat het hoogste CPU-gebruik heeft bovenaan staat.

Nu start je het programma dat je wilt starten. In de lijst van Taakbeheer zie je nu welk proces zoveel CPU-gebruik heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er is waarschjnlijk een programma aan het "loopen".
Met CTL-ALT-DEL kom je in windows taakbeheer en kun je zien welke processen de CPU opvreten. (sorteren op cpu).
Als je de procesnaam niet aan een toepassing kunt koppelen even googlen welke toepassing het kan zijn.
Het kan ook de virusscanner zelf zijn. Zo heb ik er pas een afgegooid omdat het systeem niet meer vooruit te branden was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan de oorzaak proberen te vinden met process explorer.(zie bron voor download link)
Verder zou ik ook Malwarebytes aanraden om je pc te scannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wil je eens in taakbeheer kijken welk proces zoveel CPU nodig heeft??? in taakbeheer kom je door ctrl + alt + del in te drukken, klik dan op tabblad processen en sorteeer op cpu gebruik!!