Is er een snellere manier om in excel heel veel kolommen te verbergen of zichtbaar te laten worden?

Ik wil graag de kolommen A, C, E, G, H, J, L, N etc tot en met kolom ZA, verbergen in Excel, dus om en om zichtbaar en verbergen. Echter, af en toe moet ik de formule in deze verborgen cellen aanpassen. Nu selecteer ik ze allemaal 1 voor 1 (met CNTR ingedrukt en dan allemaal aanklikken) en dan klik ik rechtermuisknop, verbergen. Ik kan ze niet slepen want het is om en om wel en niet verbergen.
Zichtbaar maken gaat uiteraard wel snel door alles te selecteren en rechtermuisknop: zichtbaar maken" te klikken.

Is er een soort van formule en snelkoppeling te formuleren waardoor ik met 1 druk op de knop alle gewenste kolommen kan verbergen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
4.5K

Het beste antwoord

Is het misschien een optie om je werkblad iets anders in te delen?

Ik neem aan dat nu de kolommen die je wilt verbergen een formule bevatten die betrekking heeft op de kolom direct daarnaast. Dit is voor de werking geen noodzaak. Je zou er dus voor kunnen kiezen de kolommen met de formules allemaal aan het begin of eind te zetten. Door ze vervolgens allemaal te selecteren en op het ribbon 'gegevens' deze kolommen te groeperen, kun je ze met 1 druk op de knop verbergen of zichtbaar maken.

Een andere optie is de kolommen met de formules op een ander werkblad te zetten. Dit werkblad kun je, indien gewenst, eenvoudig in z'n geheel verbergen.

Kun je iets meer over je werkblad vertellen? Misschien zijn er wel betere oplossingen.

Toegevoegd na 4 uur:
Derde oplossing. Deze lijkt nog het meest op bovenstaande, maar maakt gebruik van de al beschikbare functionaliteit: Wanneer je éénmalig 1-voor-1 de kolommen die je wilt verwijderen selecteert en klikt op 'Groeperen', kun je vervolgens met het 1-tje en 2-tje boven de kolommen de gegroepeerde kolommen zichtbaar of onzichtbaar maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Misschien ctrl en scrol??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak een macro, en zet daar het volgende in:

Dim i As Integer

For i = 1 To Blad1.Columns.Count Step 2
Blad1.Columns(i).Hidden = True
DoEvents
Next i

(Blad1 is de naam van het werkblad).
bamibal
12 jaar geleden
Ik zou een macro opnemen.

Ga in het lint naar Ontwikkelaars. Klik dan eerst op "Relatieve verwijzingen gebruiken". Selecteer nu cel B1.

Nu klik je op "Macro opnemen". Kies een sneltoets en start het opnemen van de macro.

Vanaf nu geen fouten meer maken, want alles wordt opgenomen. En alles met het toetsenbord doen, dat is (bij gebruik van macro's) betrouwbaarder dan met de muis werken.

Goed, nu de opname is gestart, doe je het volgende:

1.  Pijltje naar rechts (naar cel C1).
2.  Control-spatie (selecteer de hele kolom).
3.  De context-toets (context-menu - uitleg hieronder).
4.  B (Verbergen, de één-na-onderste menu-keuze).
5.  Pijltje naar rechts (naar cel D1).

Beëindig nu de opname.

Nu hoef je slechts een heleboel keer achter elkaar Control met jouw gekozen sneltoets in te typen; elke keer dat je dat doet, wordt de zojuist opgenomen macro uitgevoerd, en wordt dus een volgende kolom verborgen.

--

Uitleg context-toets: daarmee bedoel ik de toets met het kleine pijltje. Je vindt die toets tussen de rechter Windows-toets en de rechter Control-toets.

Hierna alleen nog even met de hand kolom A verbergen, en je bent klaar.

Toegevoegd na 1 minuut:

Met wat spelen moet je op dit thema kunnen variëren, zodanig dat ook kolom A met dezelfde macro kan worden verborgen. Bovenstaand antwoord geeft je hopelijk voldoende aanknopingspunten om ook dat laatste puntje op de i - eh, A - te kunnen zetten.
Cryofiel