Wat is goeie en makkelijke (gratis) PC back-up software?

om alle files van mijn laptop (Dell) op een externe harde schijf (WD MyPassport) te back-uppen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (3)

Check de site van 7zip eens uit..... zoek ff via Google
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je twee goeie freeware backup programma's aanraden: Idlebackup en SyncBack. Zie de links.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 1e vraag zou niet moeten zijn " hoe moet ik backuppen?" maar " hoe moet ik het terugzetten?" .
Kun je die vraag beantwoorden dan volgt daar het antwoord op de eerste vraag uit, niet andersom.

Vaak meegemaakt dat systeembeheerders trouw een backup maakten maar als er iets teruggezet moest worden dan moest de handleiding er bij komen.

Een backup heb je vaak nodig in een crisissituatie. Als je er dan nog achter moet komen hoe je moet terugzetten dan kan het ontaarden in chaos.

Speciale backup-programma's zijn mooi maar als je die alleen op je harddisk hebt staan en die crashed dan ben je het programma mogelijk ook kwijt en heb je niets aan je backup.
Opletten dat je dus een kopie (2, 3?) daarvan hebt.

Eenvoud is in dit soort situaties het beste. Ziet er zo uit.
Maak dan een map \data aan in de root.
Zet alle data die je wilt backuppen in die map en eventuele sub-mappen.
Met Windows Explorer sleep je die map naar de backup-disk. Je krijgt nu dezelfde mappenstructuur dus zoeken hoef je niet.
Gratisser dan dit is niet mogelijk. Het is simpel en overzichtelijk.

Er zijn nadelen.
Je overschrijft oude generaties met nieuwe. Vorige versies heb je niet.
Ik heb dat opgelost door een programmaatje te schrijven die een map aanmaakt die de naam van de huidige datum heeft en hierin worden alle gewijzigde bestanden gekopieerd. Op deze manier heb ik dus alle vorige versies ook.

Niet alle programma's staan je toe data te zetten in een zelf bepaalde map (WinAmp playlists bv) maar als je er achter komt waar zo'n programma z'n data neerzet dan is dat ook makkelijk te slepen en neer te zetten.

Nog handiger is het om alles in een batchbestand te zetten en dat batchbestand uit te breiden als je nieuwe software installeert.

Nog een laatste tip en dan stoppen we met de les (;).
Vraag je eens af wat er allemaal mis kan gaan en welke risico's je wilt lopen.
Bij beschadigde bestanden werkt deze manier van backuppen goed maar wat als je thuiskomt en de boel is afgebrand?
Helaas gebeurt het maar al te vaak dat de backuptapes naast de server bewaard worden en bij brand ben je dan dus alles kwijt en daar zal de baas niet blij mee zijn (openstaande posten bv).

Ik maak (ook) een backup van mijn data op de chip in mijn mobieltje en als ik wegga dan gaat mijn mobieltje altijd mee. Laat maar branden die hap dus ;)

Nou, heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt.