Hoe maak je een simpele berekening in Excel?

Ik ben een enorme digibeet. Ik wil graag in Excel in kolom A een rijtje cijfers invoeren en dan in kolom B de uitkomsten krijgen van de cijfers in kolom A gedeeld door 3,5. Hoe moet dat? S.v.p. stap voor stap antwoord, want ik heb er echt de ballen verstand van!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou beginnen bij Microsoft zelf: http://office.microsoft.com/nl-nl/support/training-FX010056500.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga ik doen, zodra ik ben afgestudeerd (over 3, 4 weken). Ik vind het zelf echt heel irritant dat ik er niks mee kan, en het slaat ook helemaal nergens op (ik ben HBO-student, aan een LERARENOPLEIDING nota bene!! Dit zijn toch gewoon basisvaardigheden, die ik hoor te beheersen?). Ik denk dat mijn leven een stuk makkelijker wordt als ik dit onder de knie heb!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je HBO student bent aan de lerarenopleiding dan MOET je MS Office zeker kennen. Dit zijn toch eigenlijk gewoon basisvaardigheden. Mijn dochter van 10 werkt er namelijk ook thuis mee om een grafiek mee te maken die ze in Powerpoint zet voor haar spreekbeurt om in de klas te tonen op het digibord. Dit zijn straks de kinderen waar jij les aan moet geven. Via https://www.surfspot.nl kan je met je studentenID bijna voor niets een MS Office 2010 licentie kopen (aan te raden). Excel is een enorm handig programma om berekeningen in uit te voeren en grafieken te maken. Op de MS Office website staan helaas nog niet zoveel trainingen voor Excel 2010, ik zou eerst eens kijken naar de trainingen die ik bij mijn bron aangeef.

Het beste antwoord

Je begint in cel A1 met de eerste waarde, in A2 de tweede enzovoort.

Vervolgens klik je in cel B1 en klik je op het = teken in de werkbalk.

Vul dan in =A1*3,5 en klik op het vinkje. Het antwoord verschijnt dan in cel B1.

Om de antwoorden ook te berekenen voor de overige cellen ga je de berekening kopieren. Als cel B1 nog actief is zie je rechtsonder een blokje. Dat sleep je naar beneden, net zoveel als je in kolom A waarden hebt ingevuld.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kunt een formule dus invoeren door de = teken in te typen in de cel óf door op de kno Fx te klikken in de werkbalk en het daarin te typen, zie tekening.

Toegevoegd na 4 minuten:
Excuses, je wilt delen door 3,5 dan wordt de formule in het balkje A1/3,5. Als je dan op het vinkje klikt en het blokje naar beneden trekt wordt elke formule gekopieerd.

Toegevoegd na 21 minuten:
Om af te ronden:

Selecteer de cellen die je wilt afronden. Je kunt ook op de letter B klikken, dan wordt de hele kolom geselecteerd. Anders klik je in de cel B1, houdt je de muis ingedrukt en sleep je naar de cel met het laatste cijfer.

Klik nu rechts en kies uit de lijst de optie Celeigenschappen.

In de lijst voor Getal kies je het aantal decimalen.

Toegevoegd na 27 minuten:
Ik heb er even een filmpje van gemaakt. Hoop dat het zo duidelijk is!

Toegevoegd na 32 minuten:
Tot slot: Dat je digibeet bent is natuurlijk helemaal geen probleem. Leuk dat je wat meer wilt weten van dit soort programma's. Lijkt Excel je een leuk programma, dan zou ik je adviseren om eens bij Microsoft een gratis training te bekijken. Klik op de link in de bron. Kies dan de versie uit (Excel, 2003, 2007, 2010) en bekijk de instructies. Er staat veel uitleg op voor beginners, video's, oefeningen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Het lukt alleen nog steeds niet, dus als je nog even zou willen helpen? 1) Wat is een waarde? Is dat het cijfer dat ik in hokje A1 typ? 2) Ik zie geen =teken. Alleen een rare f met een x erachter. 3) Wanneer is een cel nog actief? Hoezo actief?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HA!!! Gelukt! Bedankt! Ik durf het bijna niet te vragen, maar is er nog een manier om Excel te laten afronden tot één decimaal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1) in de linkerkolom, daar staat A boven typ je de cijfers in. 2) In de tweede kolom klik je in het eerste veld, dus B1. Achter de knop met Fx staat een vakje. Hierin type je =A1/3,5 De = betekent dat je een berekening gaat uitvoeren. Je zegt dus: Deel het cijfer in A1 door 3,5 Als je op de ENTER toets of het vinkje klikt wordt de berekening uitgevoerd. Door het blokje rechtsonder in de rand (zie mijn afbeelding) te slepen kopieer je de berekening. Excel is zo slim om in de tweede regel het cijfer van A2 en in de derde het cijfer van A3 te delen door 3,5. 3) als je in een cel klikt is die actief. Elke cel heeft een kolomletter (A t/m ...... ) en een rijnummer (1 t/m) ... Van de cel die actief is wordt in de werkbalk de positie weergegeven, bijvoorbeeld A1. Er komt dan ook een zwart lijntje omheen met rechtsonder een blokje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om af te ronden, zie de toelichting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of bekijk het filmpje, dat is makkelijker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukt?

Andere antwoorden (1)

In cel A1 staat je waarde. In cel B1 type je: =A1/3,5
Als je alle getallen in de A-kolom hebt staan, kan je:
- op cel B1 gaan staan, op CTRL+C drukken
- alle cellen in de kolom B waar je de uitkomst wil hebben selecteren
- op CTRL+V drukken. De cellen worden nu automatisch gevuld