Hoe maak ik een histogram in Excel?

Ik weet ook helemaal niet meer hoe ik de variabelen goed moet invoeren. Ik kon dit altijd wel, maar ben het helemaal kwijt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (2)

In dit voorbeeld worden 20 meetwaarden en 4 domeingrenzen gebruikt.
Je moet de onderstreepte getallen steeds aanpassen in de formules.

1. Typ de meetwaarden onder elkaar in kolom A.
• Begin te typen in cel A1 en druk na elke invoer op ENTER.
• Je meetwaarden staan nu in de cellen A1 tot en met A20.

2. Typ de domeingrenzen onder elkaar in kolom B, waarbij je de boven- en ondergrens weg mag laten.
• Om een histogram met de domeinen “0-2”, “2-4”, “4-6”, “6-8” en “8-10” te krijgen, typ je in B1 tot en met B4 de getallen 2, 4, 6, 8.

3. Typ in cel C1 =FREQUENCY(A1:A20;B1:B4) en druk op enter.

4. Selecteer de cellen waarin moet komen te staan hoeveel getallen er binnen de verschillende bereiken vallen. In dit voorbeeld dus de cellen C1 tot en met C5, waarbij de 5 één meer is dan het aantal domeingrenzen (omdat je met vier grenzen vijf gebieden maakt…).

5. Druk op F2.

6. Druk op CTRL-SHIFT-ENTER. Excel zet de formule nu in alle vijf de cellen.

7. Een histogram maak je nu met de optie Chart Wizard.
• Selecteer de vijf cellen in kolom C.
• Klik op het icoontje voor de Chart Wizard:
• Kies voor een staafdiagram en volg de aanwijzingen op het scherm.
• Wanneer je het staafdiagram af hebt (met titel en namen bij de assen), moet je de opening tussen de ‘staven’ nog uitzetten. Dat doe je door te dubbelklikken op een van de staven en op het tabblad Options bij Gap width een 0 in te vullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google EXEL Tutor en je vindt eenvoudige uitleg van alles wat je van dat programma wilt weten. Het heeft mij geholpen en onzekerheden bij mij weggehaald.