Hoe zorg ik ervoor dat mijn muziek op hetzelfde volume wordt afgespeeld?

Ik heb bijna 11 Gb (ruim 2500 nummers) aan muziek op mijn pc staan. Als ik die laat afspelen dan is het ene nummer harder dan het andere. Heel vervelend als je iets anders aan het doen bent en steeds naar de pc moet lopen om het volume bij te stellen.
Hoe zorg ik ervoor dat ze allemaal op dezelfde geluidssterkte worden afgespeeld?

Toegevoegd na 52 seconden:
Oh ja, ik werk nu met iTunes, maar hetzelfde probleem doet zich ook bij Windows Mediaplayer voor.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
14.3K

Het beste antwoord

Ik gebruik zelf iTunes voor het beheren en afspelen van mijn muziek. Je hebt hier niet perse een iPod voor nodig.

ITunes heeft een instelling die alle muziek op hetzelfde niveau afspeelt (maar wel de originele waarden behoudt).

Ik heb deze optie nog niet in Windows Media Player aangetroffen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie dat je de vraag hebt geupdate. Bij iTunes zit deze optie onder het menu Bewerken -> Voorkeuren. De instelling zit op het tabblad Afspelen en heet : geluidscontrole"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh, weer wat geleerd.
Zit ik voor niets een heel programma te downloaden waarvan ik weer moet leren hoe het werkt.
Bedankt! Dit wordt het beste antwoord.

Andere antwoorden (2)

Als je mp3's verzamelt hebben deze niet allemaal het zelfde volume. Dat kan heel vervelend zijn als je meerdere nummers achter elkaar afspeelt. Je blijft naar de volumeknop grijpen. Ook een zelf gebrand album met harde en zachte tracks door elkaar maakt nu niet echt een professionele indruk.

Daarnaast kunnen er door een te hoog volume hoorbare fouten ontstaan bij het afspelen, het zogenaamde "clipping".

Gelukkig is het vrij simpel om al je muziek min of meer het zelfde volume te geven, normaliseren noemen de experts dit.

Er is maar één programma dat voor deze klus in aanmerking komt, MP3Gain.
AWM
14 jaar geleden
Ik gebruik hier al jaren het programma Mp3Gain voor. Werkt perfect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik wist niet eens dat zoiets bestond .
(+1)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterker nog, ik wist niet eens dat zoiets nodig was.
Ik heb dit probleem nog nooit gehad.