Met welk tekenprogramma kan je een deel van een foto een hogere resolutie geven?

Sommige foto's zijn gecensureerd.. en dan zie je allemaal grote blokjes. Hoe maak je die weer kleiner?
Ja, ik weet dat eenmaal verloren informatie niet meer terugkomt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kun je een voorbeeld erbij geven? Liefst het desbetreffende plaatje

Antwoorden (4)

Je kunt de blokjes kleiner maken met elk fotobewerkingsprogramma, zoals Photoshop.
Het helpt alleen niks, want het programma weet niet hoe het opgevuld moet worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je selecteerd het stuk met de blokjes, en vervolgens verander je dit van grootte (transform tool, ctrl+t).
Nu heb je de blokjes kleiner gemaakt, met een wit stuk eromheen van hoe groot het eerst was.
Kimath
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok.. misschien moet ik het anders zeggen...
ik wil niet dat het geselecteerde stukje kleiner word, want ik wil geen wit.
Maar ik wil dat dit stukje er wat mooier uitziet. Dat ze worden geblend met de rest, zeg maar.
Kimath
13 jaar geleden
Ah, als je dat wilt doen moet je waarschijnlijk gaan werken met Gaussian Blur, of de Smudge tool in Photoshop. Daarmee kun je dingen in elkaar laten vloeien.
Kimath
13 jaar geleden
Misschien makkelijk als ik de foto kan zien, als het niet te moeilijk is kan ik het misschien voor je doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.. ik wil het zelf leren. want het zijn er best wel veel.
Om precies te zijn, het gaat om japanse manga plaatjes. Daar ben ik wel fan van. Maar die zijn meestal op bepaalde plaatsen gecensureerd, en ik heb een hekel aan die censuur.
Nu gooi ik die gecensureerde meestal wel weg.. maar soms vind ik het plaatje gewoon TE mooi om weg te gooien, maar vind ik die blokjes gewoon TE lelijk!
Dus het gaat er mij niet om dat ik die geslachtsdelen goed kan zien, die zijn niet zo belangrijk, als die blokjes maar weg zijn.
Ik ga zeker die Smudge of Blur proberen, zodra ik Photoshop geinstalleerd heb ;-)
In principe kan je een foto met lage resolutie niet naar ene hogere brengen. Wat je dan doet is gewoon de pixels (of vierkantjes) vermeerderen. Hierbij houdt het fotobewerkingsprogramma rekening met de daarrond liggende kleuren en zal er dus ongeveer dezelfde bij fantaseren. Indien het verschil tussen lage ne hoge resolutie niet al te groot is, zal het niet te merken zijn. Maar met die "grote blokjes" zoals je zegt, is het mijns inziens onbegonnen werk. Vervagen of "smudge" geeft ook niet het goede resultaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dat is eigenlijk precies wat ik wil! Dat zeg je goed. Ik wil dat de fotoprogramma aan de hand van de omliggende blokjes de rest erbij fantaseert!
Maar hoe doe je dat dan?
Of het onbegonnen werk is, bepaal ik zelf dan wel ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu ik die foto bekijk is het me helemaal duidelijk wat je bedoelt. Volgens mij moet je in Photoshop of Paint Shop Pro, manueel beginnen bij kleuren en tekenen. Het zal wel heel moeilijk worden vrees ik. Ik zou er zelfs niet aan beginnen
Technisch gesproken zijn die blokjes het weghalen van informatie. Die informatie gaat dus echt verloren, die kun je niet terugtoveren als je het origineel niet hebt. Vergelijk het met:

x + y = 100

x en y kunnen van alles zijn, dat kun je nooit achterhalen, het enige dat je weet is dat ze samen 100 zijn. Bij van die gecensureerde plaatjes is het meestal zo dat die blokjes de kleur hebben die het gemiddelde is van alle pixels die eerst op de plek van dat blokje stonden.

Stel je ziet een censuurblokje van 10 bij 10 pixels, en kijkt met photoshop naar de kleur daarvan en die is bijv. #888888, wat dus precies de grijstint is tussen helemaal wit en helemaal zwart in. Het enige wat je dan weet is dat de 100 pixels GEMIDDELD uitkomen op de grijstint #888888. Misschien waren van het origineel in dat blokje 50 zwarte en 50 witte pixels. Maar misschien waren er ook wel 33 rode, 33 groene, 33 blauwe pixels en 1 witte pixel. Of misschien waren er wel 10 rode, 10 groene, 10 blauwe, 35 zwarte en 35 witte pixels. En zo heb je nog honderden mogelijkheden die het origineel zouden kunnen zijn, om dan nog maar niet te spreken van dat je elke samenstelling van die kleuren ook nog op miljoenen manieren kunt rangschikken in dat blokje van 10x10 pixels.

En dan zijn de meeste censuurblokjes ook nog eens veel groter dan 10x10 pixels, wat dus de mogelijkheden voor de samenstelling van het origineel exponentieel laat oplopen.

Met ingewikkelde wiskunde kun je op basis van het niet-gecensureerde omliggende deel hooguit een "educated guess" doen wat het origineel is, maar dat is hooguit een zeer groffe benadering. Het is dus hóógst onwaarschijnlijk dat je ooit zult kunnen extrapoleren wat het origineel was...

(En ja ik weet dat ze bij actieseries als 24, NCIS etc. met 1 druk op de knop een geblurd nummerbord kunnen de-blurren of een vaag satellietbeeld kunnen verscherpen... Maar geloof mij, dat is pure science fiction en zoals ik uitlegde, wiskundig absolute totale belachelijke onzin. Het bestaat gewoon niet.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg ;-) Maar ik WIST al wat het was, en ook dat je verloren informatie niet meer terug kon halen.
Sterker.. dat zei ik al in de vraag zelf! Om dit soort antwoorden te voorkomen ;-) Tuurlijk, ik erger me ook aan die films waarbij ze zulke dingen kunnen doen, idd onzin.
Toch zou je het op zekere hoogte wel kunnen doen, maar dan met bewegende beelden. En gewoon met wiskunde.
Ik bedoel, bij elk beeldje word er geblurd, en opnieuw berekend wat de gemiddelde kleur is van het totale vakje.
Zodra die object beweegt, krijg je een andere gemiddelde. Als je dan vervolgens ervan uitgaat dat die object niet of nauwelijks veranderd is (behalve een mond die beweegt, of ogen die knippert), dan kan je die veranderde kleur gebruiken om omgekeerde wiskunde te gebruiken pm zodoende die blokjes kleiner te maken. Maar zoals in die series.. neuh...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, nou, ik heb het er vaker met mensen over gehad en lang niet iedereen ziet in dat ze bij die series gewoon de originele foto hebben en die blurren, en dan bij de opname van de film gewoon eerst de geblurde foto en dan het origineel laten zien... :) Ja en met filmpjes heb je natuurlijk in feite een heleboel foto's met inderdaad elke keer een nieuwe berekening. (If memory serves, standaard 24 frames per seconde.) Dus daarmee zou je inderdaad meer kunnen extrapoleren denk ik. (Met een soort pariteitsberekening lijkt me, al schiet daar mijn wiskundige expertise alweer tekort.) Het introduceren van een kleine random factor bij het blurren zou hier al best wat roet in het eten kunnen gooien wellicht? Of zou dat niet zo veel uitmaken en alleen maar de kleuren van het origineel wat in de war gooien? Nou zit ik verder te denken... Met Bayesiaanse analyse zou je misschien met losse foto's ook al een stuk verder kunnen komen. Stel jij maakt een miljoen foto's van willekeurige nummerborden op willekeurige auto's. Je trekt al die foto's van al die nummerborden uit allerlei verschillende hoeken door een bayesian analyse. Dan weet jij bayesiaans gezien best wel goed hoe een nummerbord er ongeveer uitziet. Daarna pak jij een geblurd nummerbord en zeg je: beste computer, hier heb jij informatie over hoe een nummerbord eruit ziet, en hier heb jij een dikke vette rekenkracht, nu wat is de meest waarschijnlijke originele foto die dit geblurde resultaat oplevert gezien hoe andere nummerborden er ongeveer uitzien. Dat is wellicht wel goed mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
... je hebt voor die laatste optie wel een zwaar travelling salesman probleem denk ik, maar het hoeft natuurlijk niet perfect, je kunt een timeout stellen en de beste benadering tot dan toe berekend kiezen.
Open kladblok, zoek met Ctrl-F naar de code 4X en verander deze naar 45XF. Dan zie je de grote blokjes niet meer.