ik heb een probleem met mijn PC . hij gaf de laatste 2 / 3 dagen aan dat de chip fan speed failed ore is to slow .

de PC gaf dus aan bij het opstarten chipfan Speed failed or is to slow. ondanks dit kon ik door op F1 te drukken nog gewoon door gaan . nu is dit 3 dagen verder en nu krijg ik als ik de PC opstart alleen een zwart beeld . kan het bios niet eens meer in . wat kan dit zijn ? heb al van eerdere vragen dingen geprobeert zoals alle kabels vervangen werkte niet .graag uw hulp

al vast bedankt .

Bart

Toegevoegd na 23 minuten:
heb de kap er af gehad idd 1 van de ventilatoren staat stil en krijg ik niet aan de praat . maar waarom kan ik dan de eerste paar dagen wel door gaan en dan spontaan niet meer ?

Toegevoegd na 23 uur:
het is de kleinste ventilator die er op zit en krijg geen piepjes meer . ik denk dat ik dan op zoek moet gaan naar een nieuwe pc . jammer van de Pc was toch een vrij dure maar iig bedankt voor jullie hulp.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

auw start de pc wel op ?
Hoor je piepjes (1 piep is normaal)
geen 1 piep is erg cpu dood

of meerdere piepjes er is iets kapot maar er is nog hoop

welke ventilator is kapot ? ik hoop die van je videokaart
anders vrees ik dat je cpu naar de haaien is
en dan kan je de pc weggooien.
Als het je videokaart is kan je die gelukkig nog vervangen
zit er en onboard kaart in sluit je monitor daar eens op aan ?
Een speedfan houd je zaak koel en als dat niet het geval is brand er zeker iets door hopelijk alleen je video kaart
maar als het een andere is die rechtreeks op dat koelblok zit dan kan je de pc weggoien reparatie zit er dan niet meer in een hele nieuw moederbord en cpu is nodig en dan kan je net zo goed een nieuwe kopen
Dus je had nooit mogen doorgaan en zeker geen 3 dagen
koeling is vitaal voor je pc
je kan dan maar heel voorzichtig even iets nakijken en de pc meteen weer uit zetten
maar zeker niet 3 dagen en uren achter elkaar door gaan
capthavoc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Lijkt me een hardware probleem. Haal de kap er eens vanaf, zet hem dan aan en check de ventilatoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft te maken met de hitte, het werkt vaak een tijdje nog wel tot het helemaal overhit raakt. Als dat is gebeurd kun je meestal niet meer terug. Waarschijnlijk zul je een nieuwe ventilator moeten plaatsen en met koelpasta aan de slag moeten. Is allebei echter niet duur.
Misschien dat de ventilatoren het toen ook al niet meer deden en dat nu wellicht ook je moederboord of ander hardware kapot is gegaan, omdat deze niet voldoende gekoeld werden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die foutmelding komt niet voor niets! Wellicht dat de ventilator eerst nog een beetje draaide, of de chip het nog drie dagen zonder voldoende koeling uithield. Die chips en processoren worden echt heet!

De chipfan is de ventilator die de chipsetchip (northbridge) op het mainboard koelt. Doet deze ventilator het niet of te weinig dan gaat naar aller waarschijnlijkheid deze chip gewoon stuk. Het ligt een beetje aan het mainboard of je deze chip kan vervangen (met sockel en niet gesoldeerd) anders kun je op zoek gaan naar een nieuwe PC/mainboard en een nieuwe ventilator.

Tip: als je ooit in een auto rijdt en het rode lampje van de koeling of olie brandt, rij dan ook niet door, want dan kun je een nieuwe motor nodig hebben.