Zou 'security by obscurity' (in brede zin van 't woord) bij wet verboden moeten worden bij overheidsdatabases?

http://en.wikipedia.org/wiki/Security_by_obscurity

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Nu ik er dankzij je link en nog een paar verdere verwijzingen die ik zelf vond wat meer over gelezen heb zeg ik ja, het zou verboden moeten worden bij alle gevoelige toepassingen, dus ook bij de overheid, bijvoorbeeld bij het EPD dat je hier al als trefwoord gebruikt, maar ook valt te denken aan toekomstige ontwikkelingen op het gebied van dingen regelen met de overheid via internet en zo.

In gesloten systemen blijkt er na verloop van tijd altijd een grote kans te bestaan dat er gevoelige (inside) informatie wordt gelekt of misbruikt door insiders, dat zou de gehele beveiliging teniet kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je ziet dat als de bevolking in verzet komt tegen dit fenomeen de overheid wel moet zoals bijvoorbeeld bij de stemcomputer. De overheid was namelijk niet te controleren omdat eventueel misbruik door software niet kon worden aangetoond. Vandaar nu terug naar het rode potlood en laten we dat maar zo houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je antwoord is dus ja?
Dus geen Microsoft-besturingssystemen meer bij de overheden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag welk besturingssysteem wel of niet is denk ik niet relevant. Het gaat veel meer om de softwarematige controleerbaarheid ervan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dit soort gevallen dus een keiharde ja
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Euh... Softwarematig gezien valt er niks te controleren, als 't programma op Windows draait - omdat dat closed source is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt maar hoeveel Nederlanders kunnen nu de code bekijken van een opensource programma en hoe is het met al die stemcomputers te controleren dat er niet aan gerommeld wordt
'security by obscurity' is bijna per definitie geen veiligheid. Hoe meer ogen naar een systeem kijken, hoe groter de kans dat je een veilig systeem als eindresultaat krijgt.