Hoe leg je aan een meisje van 12 uit wat een codec pakket is?

Dus graag goede makkelijke uitleg over wat een codecpakket doet (voor movie maker).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vette avatar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, dank je :P.. Jij ook :D

Antwoorden (9)

De nieuwe juiste software aanpassen zodat je de film kan afspelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een update om videobestanden correct af te kunnen spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een codec vertelt hoe een bestand gelezen moet worden zodat het als een film gezien kan worden.
Er zijn veel soorten bestanden van films. Een pakket is een verzameling zodat vele verschillende soorten bestanden gelezen kunnen worden en als een film kan worden weergegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een videobestand heb je in verschillende soorten maten en vormen.
Je computer speelt de standaard video soorten af, maar er zijn tegenwoordig veel meer soorten video bestanden dan je computer herkent.
Een codec pakket voegt als het ware software toe aan jouw computer om bepaalde video's af te kunnen spelen.
Zie het als taal.
Een vergelijking: Je computer spreekt bijvoorbeeld alleen Nederlands en Engels, maar er komt iets op je computer die de talen niet spreekt. Dus dan installeer je een nieuwe taal op je computer, en met een codec pakket (de naam zegt het al) installeer je veel voorkomende talen zodat je computer vrijwel alle talen spreekt, en dus overweg kan met een vreemd taal (dus je computer kan nu andere 'vreemde' video bestanden verstaan)
Movie Maker heeft dus een codecpakket nodig om de video af te kunnen spelen op jouw computer.
Een hele goede en meest gebruikte codec pakket is K-Lite, en dan heb je de Light versie, de standaard en compleet.
Het complete K-Lite bevat alle codecs (talen) om videos te kunnen afspelen.
Schaam je niet als je het nog niet goed begrijpt, het is een lastig onderwerp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een programma-onderdeel voor de computer wat ervoor zorgt dat een muziek- of filmbestand op een bepaalde manier wordt verkleind en verpakt. Daardoor kan het computerprogramma wat die bestanden moet afspelen het gemakkelijk weer uitpakken en vergroten. Als je het namelijk in de originele grootte zou bewaren, dan kost het te veel geheugenruimte.
Amadea
13 jaar geleden
Het woord codec is samengesteld uit Co(deren) en Dec(oderen).

Een codec zet voor windows programma's te begrijpen videoformaten om in speciale, vaak kleinere bestanden en pakt die bestanden ook weer uit als ze afgespeeld moeten worden. Dat heet coderen (omzetten in code) en decoderen (code terug omzetten).

Vandaar een codec.

Voor divx (avi) bestanden heb je bijvoorbeeld een divx codec nodig om de film te kunnen kijken...
rose
13 jaar geleden
Ik zou zeggen: 'dit heb je nodig om films af te kunnen spelen'. Meer hoeft ze niet te weten toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een filmpje of liedje af te spelen op je computer moet je computer eerst de code hier van lezen. Niet alle filmpjes en liedjes hebben dezelfde soort code, dus moet je computer eerst de code leren te begrijpen om deze af te spelen. In een codec pakket staan instructies hoe de computer de codes kan begrijpen. Je kunt het zien als een woordenboek die jou helpt een andere taal te kunnen lezen.

:D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een codec pakket is een pakje waar allemaal codes inzitten die werken als een vertaalboek voor je computer. Een computer is als een uit de kluiten gewassen rekenmachine en werkt vliegensvlug door miljoenen cijfertjes om te zetten in beeld, geluid en andere zichtbare dingen. Een film of muziek bestand bestaat uit miljoenen van die kleine cijfertjes. Om die om te zetten in beeld of geluid, heeft de computer een codec pakket nodig want van de progammeur zelf heeft hij ze niet allemaal meegekregen.