Wat is het verschil tussen een (computer)worm en een (computer)virus?

Ik las dat de worm nu 22 jaar oud is en het virus 25 jaar oud. Ik heb me er nooit echt in verdiept maar dacht eigenlijk dat het allemaal één pot nat was, blijkbaar niet dus...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
3.2K

Het beste antwoord

Een computerworm (of kortweg worm) is een zichzelf vermenigvuldigend computerprogramma. Via een netwerk worden kopieën van deze worm doorgestuurd zonder een tussenkomst van een tussengebruiker. Een worm is geen computervirus want hij heeft geen computerprogramma nodig om zich aan vast te hechten. Men kan stellen dat een worm schade toebrengt aan een netwerk, waar een virus een gerichte aanval op een computer doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat het belangrijkste verschil in de verspreiding zit.

Een virus hecht zich aan een bestand of email-bericht en is van mensen afhankelijk voor zijn verspreiding.

Een worm verspreid zich zonder tussenkomst van de mens over een netwerk (het internet is ook maar een netwerk) en zal zich derhalve veel sneller verspreiden. Wormen zijn dus veel besmettelijker.

Een trojan, overigens, verspreid zichzelf niet, maar wordt opzettelijk op een computer geïnstalleerd om de maker toegang tot de computer te geven.

Uiteraard zijn er inmiddels mengvormen van bovenstaande definities gecreëerd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Leuk, hier zeggen ze zo'n beetje hetzelfde:

http://www.infotap.org/virusworminfo.asp
rose