iTunes: beïnvloedt geluidscontrole de kwaliteit van de nummers?

De geluidscontrole bij iTunes, die alle nummers op hetzelfde volume brengt. Ik heb het ooit aangehad, maar toen kreeg ik het idee dat bij bepaalde nummers het volume van de zang omlaag werd gedraaid, waardoor deze nauwelijks meer te horen was. Klopt dit of ligt het aan mij? En hoe is het verder met de kwaliteit? Is het aan te raden om te doen of niet?

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat ik het aanhad was lang geleden, en ik heb het toen maar eventjes gehad. Ik vraag om jullie ervaringen voordat ik het aanzet, omdat hij dan alle nummers moet aanpassen en dit duurt nogal lang vind ik

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Aangezien niet alle nummers op hetzelfde dB level worden opgenomen is het mogelijk dat de nummers die je afspeelt in geluidsvolume verschillen, zonder dat jij aan je volumeknop komt.
Bij mijn weten in de Geluidscontrole bedoeld om een zo gelijkmatig mogelijke input aan je speakers te leveren, zodat de kans dat je ineens naar je volumeknop moet grijpen bij een nummer dat veel harder wordt afgespeelt (en dus waarschijnlijk op een hoger dB level is opgenomen) veel kleiner wordt.

Apple heeft deze optie onder de categorie Afspelen ingedeeld, zowel op de website als in iTunes zelf, dus dan verwacht ik dat er geen permanente wijzigingen worden aangebracht aan je nummers.

Ik heb zelf de geluidscontrole aanstaan omdat het wel eens voorkwam dat een nummer veel harder werd afgespeelt dan andere nummers. Sindsdien heb ik daar nooit meer last van gehad.
Om dan ook even antwoord te geven op je vraag over de kwaliteit: Het blijft natuurlijk altijd subjectief, maar ik vind de kwaliteit van mijn nummers (als we het allemaal over 192/320 kbps nummers hebben) nog steeds uitstekend!