Met Google Wave wil Google alle diensten samenvoegen. Developers krijgen direct toegang tot de potentiële Sharepoint-killer.

Wave is het equivalent van het Zwitsers zakmes dat alle webdiensten samenbrengt op een plek. In Wave worden bestaande Google-diensten als Gmail, Google Docs, Google Talk, Picasa, Blogger en Sites samengebracht. Ook is er plek voor externe diensten als Twitter en spelletjes als Sudoku.

Wave laat gebruikers documenten maken waarin meerdere participanten tekst, multimedia, applicaties en feeds kunnen toevoegen, op een manier die doet denken aan instant messaging. De dienst slaat ook vorige versies op, dus gebruikers kunnen terugbladeren naar oude 'golven'.

Sharepoint
De samenwerkingsmogelijkheden van Wave maken het een potentiële Sharepoint-killer. Hoewel Google het niet zo in de markt zet, refereerde Vic Gundotra, vp engineering bij Google, er wel stevig aan. "Sharepoint is makkelijk maar Wave omvat veel meer. Bovendien is het open en heeft het een federatiemodel." Dat betekent dat het protocol van Wave is gemaakt zodat inloggen op de dienst gelijk ook toegang geeft tot andere diensten.

Lars Rasmussen, een van de ontwikkelaars die circa twee jaar aan Wave heeft gewerkt, verwacht dat de dienst een grote impact zal hebben. "Maar een hoop hangt af van onze mogelijkheden om het uit te leggen aan gebruikers. Dat is een van de redenen waarom we de api's nu al aan developers geven", zegt hij tegen de IDG Nieuwsdienst. De mogelijkheden van Wave zijn eindeloos, zegt hij.

Wanneer het publiek toegang krijgt tot Wave is nog niet bekend, al belooft Google dat de dienst nog dit jaar opengesteld wordt. Wave draait binnen alle browsers die met HTML 5.0-content overweg kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Google Wave is a new tool for communication and collaboration on the web. Oftewel het is een nieuw onderdeel van Google om te communiceren via internet.

Toegevoegd op 09-06-2009 11:26:09
Je kunt Google Wave het beste vergelijken met de inbox van Gmail, gecombineerd met de continue stroom berichtjes op Twitter en de mogelijkheid om vrienden te maken zoals op Facebook. Het project bevindt zich nog in een vroeg stadium en zal pas veel later dit jaar beschikbaar komen voor het grote publiek. Ontwikkelaars kunnen ook applicaties voor Google Wave bouwen. Wave is gebouwd met de Google Web Toolkit en maakt volledig gebruik van HTML5. De webbrowser op Android-toestellen ondersteunt al HTML5. Het web wordt het platform van de toekomst en de browser is daarbij het besturingssysteem. In feite maakt het ook niet meer uit welk besturingssysteem er op je computer draait of welk apparaat je gebruikt. Nieuwe applicaties zijn meteen te gebruiken op de Palm Pre, die ook volledig webgebaseerde applicaties bevat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk wel dat het iets toevoegt.

Wat mij bijv. wel prettig lijkt is dat een blog reactie gewoon als wave binnenkomt.

Ik heb 3 email adressen, en een blog enz. ik ben soms een half uur bezig om al mijn kanalen te checken. Als dit allemaal in wave zou kunnen samenkomen lijkt me dat super.

Verder vind ik het wel fijn dat het erg tussen chatten en mailen in zit. Je kunt lange berichten sturen, maar je krijgt zo snel iets binnen dat je ook kun chatten.

Ik zie er eigenlijk wel iets in.

Ik heb trouwens deze presentatie gekeken:

http://www.youtube.com/watch?v=v_UyVmITiYQ&eurl=http%3A%2F%2Fwave.google.com%2F&feature=player_embedded