Hoe kan ik documenten e.d. opslaan zonder dat ik elke keer de extensie er bij moet zetten?

Als ik een documentje in Word of Excel wil opslaan, moet ik er altijd .docx of .xslx achterzetten anders accepteert de computer het niet. Vroeger was dat niet zo, dus ik denk dat het een kwestie van instellingen aanpassen is. Maar ik kan het niet vinden. Hoe doe ik dit?

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik gebruik XP trouwens.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
3.1K

Het beste antwoord

Dit is misschien afhankelijk van de Office versie of dit wel of niet geaccepteerd wordt. Ik heb dit zelf niet met Office 2007/2010.

Je krijgt er echter geen last meer mee als je de optie aanzet om bekende bestandsextensies te verbergen.

Hoe je dat doen hangt af van je windows versie.

1. Open de verkenner of deze computer.

2. Zoek naar een submenu Map- en zoek opties. Bij Windows 7onder het menu Organiseren.

3. je krijgt onderstaand scherm, ook in eerdere versies. Zorg dat er een vinkje staat bij extensies verbergen.

Toegevoegd na 5 minuten:
In bijgaande link wordt uitgelegd dat het weergeven van extensies ook best handig kan zijn omdat als iemand een programma (virus) plaatje.PNG.EXE noemt je dit dan ziet als Plaaje.PNG. De EXE is dan de extensie.

Als ik de optie voor het weergeven van bekende bestandsextensies uitzet kan ik ook zonder docx een document opslaan. Word (2010 in dit geval) zet de docx er gewoon zelf bij. Kan je nagaan of in jouw Word en Excel versie er in de instellingen staat dat een document standaard als docx/ xlsx wordt opgeslagen?

Toegevoegd na 24 minuten:
Voor Windows XP zou ik in dit geval eens kijken wat er gebeurd als je de bestandsextensie niet meer laat tonen. De stappen zijn bijna hetzelfde:

Ga naar Start | Configuratiescherm | Mapopties
Kies het tabblad Weergave
Zet het vinkje weg bij Extensies voor bekende bestandstypen verbergen
Klik Toepassen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het niet tonen van extensies vind ik eerder vreselijk storend en, zoals je zelf al aangaf, niet aan te raden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Qua beveiliging is het handig om de extensie weer te geven. Voor beginnende gebruikers die de extensie per ongeluk steeds aanpassen zou ik de optie uit zetten. Bij mijn besturingsysteem werkt het opslaan met en zonder tonen van de extensie, maar het is m.i. wel een antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is me gelukt, inderdaad was het een vinkje bij zo'n extensie-zinnetje. Bedankt! Kan ik je ergens aanmelden voor de Nobelprijs?

Andere antwoorden (1)

Als je een document bewerkt (welke al .doc/.docx) heeft, zal deze na het opslaan nog steeds .doc/.docx als extensie hebben, behalve als je opslaan-als kiest, kan je de extensie wijzigen. Windows kijkt altijd naar de extensie en zelden naar de (interne) fileheader.

Waarom accepteert Windows het niet/moet je het er zelf (nog een keer?) bij zetten? Bestaat het bestand eventueel al, maar dan zonder x (dus .doc .xls)? Zijn de file extensies reeds onzichtbaar? Wat is de precieze foutmelding?