Hoe de extensie van een serie foto's groepsgewijs veranderen. Foto's uit een Dos programma met een eigen extensie, maar in feite bitmaps (*.bmp).

Toegevoegd na 1 dag:
Inmiddels heeft een kennis me gebeld en me gewezen op het progje Extension Changer.
Is geen Dos maar gewoon een duidelijk en heel simpel Windows programma.
Extension Changer speelde het klaar om 2484 bestanden in nog geen minuut om te hernoemen naar *.bmp!

Evenwel hartelijk dank aan degene die via Goeie Vraag hebben gereageerd.

13 jaar geleden
in: Software
1.1K

Het beste antwoord

Als je Windows draait dan het volgende in dit voorbeeld ga ik ervan uit dat de foto's in een map staan die foto heet en die op de harde schijf C: staat, als dat anders is moet je daar rekening mee houden.

1. Klik Start, dan Uitvoeren en typ 'CMD' in (zonder aanhalingstekens), druk op Enter.
2. Afhankelijk van bepaalde instellingen verschijnt nu de zogenoemde prompt met als aanduideling C:> met daarachter een cursor, deze prompt geeft aan waar je je bevindt, in dit geval in de root (hoofdmap) van je schijf C:
3. Mocht je map met foto's toch op een andere schijf staan, bijvoorbeeld H:, dan typ je hier H: in en druk je op Enter, daarmee ga je naar die schijf toe, in mijn voorbeeld hier ga ik uit van een lokatie op C:, dus die stap sla ik nu hier even over.
4. typ in CD foto, druk op Enter. De prompt geeft nu C:\foto> aan. Mocht de map anders heten dan kun je op dezelfde wijze naar de map toegaan, mocht de map zelf onderdeel uitmaken van een andere map dan kun je ook gemakkelijk naar die map toe met een opdracht. Stel bijvoorbeeld dat de map een map foto is die zich in een map documenten bevindt op de C: schijf, je kunt dan intypen CD \documenten\foto, waarmee je ineens naar de juiste map toegaat.
5. Je wilt een serie bestanden met een bepaalde extensie hernoemen naar een andere extensie, de extensie is wat achter de punt '.' in de bestandsnaam staat, dit doe je met het commando REN (afkorting voor rename), zie hieronder hoe.
6. Typ in REN *.XXX *.BMP, hierna druk je op Enter waarbij in plaats van XXX de eigen extensie moet worden ingevuld die je hier bedoelt. Alles dat eindigt op .XXX wordt dan hernoemd naar .BMP, wees hier wel voorzichtig mee als het niet de bedoeling is dat alles hernoemd wordt.
7. Je bent nu in feite klaar, typ EXIT en druk op Enter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hier is een video. Ik hoop dat je er wat aan hebt.