Hoe maak in Excel een voorwaardelijke opmaak...voorwaardelijk?

Ik heb een kolom met daarin de datum van de laatste update. Ik heb een cel met de datum van vandaag.
Ik wil de cellen met de laatste update langer dan een jaar geleden een achtergrond kleurtje geven.

Dus:
Als (datumvandaag - datumlaatsteupdate) > 365 dan voorwaardelijke opmaak.

In excel lukt het me niet om dit in te stellen.
Ik wil geen extra kolom invoegen waarin het aantal dagen geleden staat, ivm de manier waarop ik de data moet presenteren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
2.7K

Het beste antwoord

celwaarde is kleiner dan =VANDAAG()-365

ga in het menu naar opmaak, voorwaardelijke opmaak
in het scherm dat nu geopend wordt, kies je
in de eerste cel voor 'celwaarde is'
in de tweede cel kies je voor 'kleiner dan'
in de derde cel tik je =VANDAAG()-365
hierna kies je de opmaak die je wenst en klikt op OK

als je deze opmaak op lege cellen toepast, en je hebt gekozen voor een achtergrondkleur, dan krijgen deze cellen ook die achtergrondkleur
je kunt dan ="" in de lege cellen zetten
of je kunt als opmaak kiezen voor gekleurde letters

suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Makkelijkste oplossing is altijd de beste. Bedankt.

Andere antwoorden (3)

Ik zou toch een extra kolom invoegen, en die dan vervolgens verbergen. Dan kun je met opmaak > voorwaardelijke opmaak de zaken invoeren en valt het bij presentatie niet op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan de formule optie nemen in de voorwaardelijke opmaak. Bijvoorbeeld:
Formule is: =A3>B1-365
opmaak rood met wit font
Waarbij A3 de datumlaatste update is en B1 de datum van vandaag (met formume =now() )
let op dat excel geen qoutejes om de formule zet zoals: ="A3>B1-365" want dan doet hij het niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
en natuurlijk deze voorwaardelijke opmaak ook in cel A3 staat, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt de functionaliteit voorwaardelijke opmaak al gevonden neem ik aan, anders geef dat even aan. Daarin moet je zorgen dat je een formule de opmaak laat bepalen. En gebruik daarbij de functie nu() om te bepalen of laatsteupdate - nu() > 365 is (en welke kleurtjes je eraan wilt hangen). Volgens mij kom je er zo wel uit. Een extra kolom is hiermee niet nodig.