Ik krijg steeds smerige filmpjes te zien op Facebook, waardoor krijg ik die?

Ik volg bijvoorbeeld een kapper die grappige comments geeft. Maar direct daarna volgt een filmpje van iemand die puisten uit knijpt of waarbij allemaal beestjes krioelen in haar of maden of weet ik veel.

Ik vind dat zo ontzettend goor, ik wil dat helemaal niet zien. Ik zoek daar ook nooit op. Ik druk steeds op "ik wil dit niet zien." Maar vervolgens komt weer exact hetzelfde filmpje bij een andere "voorgesteld voor jou" wat voor algoritme is dat, dat ik niet van die vieze zooi af kom?
De vraag moet zijn: Ik krijg steeds smerige filmpjes te zien op Facebook, waardoor krijg ik die?

9 maanden geleden
8.3K
Ritsuka
9 maanden geleden
Daarom kijk ik haast nooit filmpjes op Facebook en blokkeer ik al die pagina's. Zit zoveel rotzooi tussen..
AnnBoo8146
9 maanden geleden
Je vraagt waarom? Daar zal niemand antwoord op kunnen geven. Dat komt allemaal door de duistere algoritmes van social media. Wat ik doe, met pagina's die ik niet wil zien vanwege ongepaste inhoud, maar die wel getoond worden? Ik rapporteer de pagina en blokkeer deze.
LeonardN
9 maanden geleden
@AnnBoo8146 Dat is verkeerd advies. De filmpjes die HVM beschrijft zijn niet "ongepast". Het incorrect rapporteren van video's die gewoon mogen bestaan op Facebook zorgt er juist voor dat de mensen die ECHT ongepaste video's moeten beoordelen nu dus ook video's door zitten te kijken die gewoon voldoen aan de regels. Extra werk(druk) dus met een grotere kans dat KP en dergelijke langer onbeoordeeld blijft liggen. Ik weet niet wat jij als ongepast beoordeeld, maar ik hoop dus niet dat dat video's zijn die gewoon mogen.

Antwoorden (2)

Het algoritme van Facebook is natuurlijk strikt geheim. Dat is eigenlijk hun core-business, dus precies waarom, daar zal je nooit achter komen.

Wat we wel weten, is dat het algoritme waanzinnig veel input vergaard om te draaien. Dat is niet alleen de data die jijzelf op welke manier dan ook genereert*, maar ook wat jouw familie, vrienden (op Facebook), kennissen (kan ook op Facebook zijn), collega's (idem) of wildvreemden waarbij overlap kan bestaan in de data die zij genereren**.
Facebook zal dus op basis van het algoritme (en dus ál die input) hebben besloten dat jij dit leuk vind. Je geeft aan dat je het niet leuk vind, maar ergens zullen er markers/keywords bij deze filmpjes zijn die volgens het algoritme toch bij je passen.

Om er af te komen, zal je heel vaak "nee" / "ongepast" moeten zeggen (ik weet de precieze term niet). En hopelijk gaat dat in het totaal van het algoritme meewerken om deze filmpjes niet meer te zien. Ik kan daar echter geen garantie in geven.

Je zou ook kunnen stoppen met Facebook. Een wat drastische maatregel wellicht, maar dit soort content komt dan zeker niet meer voorbij.

* De data die je genereert, is letterlijk alles wat je digitaal doet, maar vergis je ook niet in wat je in het echte leven doet. Digitaal kan surfen zijn, maar ook mailtjes die je verstuurt, zoekopdrachten, noem maar op. Facebook heeft een zogenaamde Facebook-pixel die op heel veel websites geplaatst worden. In feite een soort tracking die je dus niet ziet op websites, maar er wel is.
In het echte leven kom je op allerlei plekken, spreek je af met mensen. Vergis je niet wat je met (meta-)data allemaal kan achterhalen en koppelen.
** Eigenlijk hetzelfde als bij *, maar dan niet bij jezelf, maar bij iedereen om je heen.
9 maanden geleden
Gewoon naar rechts boven gaan , naar die 4 puntjes, erop drukken, je krijgt een paar keuzes, maak een keuze en weg zijn ze, als je dat regelmatig doet , blijven ze weg
9 maanden geleden