Hoe komt Facebook aan de "mensen die je misschien kent" suggesties?

ik zie zojuist op mijn Facebook een vriendschap suggestie.

Dit is van een vrouw uit Zevenaar, waarbij ik 21 jaar geleden ongeveer 6 maanden bij in de klas heb gezeten. Ik heb geen enkele connectie met haar.

Ik heb die school niet opgegeven op Facebook. Ik heb de opleiding niet opgegeven. Ik heb nooit telefoonnummers met haar uitgewisseld, ik had toen nog geen mobieltje. Ik heb nooit email met haar gewisseld, hooguit een hotmail adres wat ik toen mogelijk had, maar al 20 jaar niet gebruik en dus ook niet meer bestaat. Ik heb geen gemeenschappelijke vrienden met haar. Ook geen vrienden van vrienden. Ook heb ik geen connecties met Zevenaar. Er is helemaal niets dat ons zou moeten verbinden en toch...

Bizar want al mijn gegevens zijn vals op Facebook. Van mijn naam, tot werk, tot hobby's.
P.s. de enige andere social media die ik gebruik is WhatsApp. En ook daar staat zij (of vrienden van haar) niet tussen. Ik heb geen Instagram, LinkedIn, etc. etc.

Ook ben ik de afgelopen weken nergens geweest dat ik contact met haar of vrienden van haar gehad kan hebben. I.v.m. corona kom ik alleen op mijn werk.
.
Ik ben mij bewust van het feit dat ik deze vraag 4 jaar geleden ook gesteld heb. Daar ging het om mijn buurman. Maar die heb ik wel op WhatsApp en qua IP adres zou kunnen.

Maar met deze vrouw die ik nu zie, snap ik het gewoon niet.

https://www.startpagina.nl/v/computers-internet/social-media/vraag/585998/facebook-selectie-mensen-misschien/

3 jaar geleden
31.7K
Rieneke1
3 jaar geleden
Gezamenlijke vrienden?
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Nee, hebben we niet, ook geen vrienden van vrienden.

Antwoorden (2)

Een reële mogelijkheid is dat jij haar naam hebt opgezocht terwijl je op Facebook was ingelogd. Al jouw zoekacties worden namelijk bijgehouden, dus als je vergeet uit te loggen en ook je zoekgeschiedenis niet elke keer wist dan kan deze big brother makkelijk vermoeden dat jij die persoon kent.
Amadea
3 jaar geleden
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Is niet gebeurd. Ik was haar vergeten, totdat ik haar zojuist zag tussen die personen. Ook klopt haar naam niet helemaal. Voorbeeld: Ze staat op Facebook vermeld als Jo van Dijk. Als ik haar gezocht zou hebben, had ik "Jolanda" ingevuld. En de achternaam wist ik niet meer. Die herinner ik mij nog steeds niet, maar de foto klopt.
Griffin
3 jaar geleden
@amadea "Een reële mogelijkheid is dat jij haar naam hebt opgezocht terwijl je op Facebook was ingelogd"
Je bent warm, zij heeft gezocht op HeerVoldermort, en hoewel Voldermort een pseudoniem/alias gebruikt op facebook kan dat makkelijk verbonden worden aan een 'echte naam' middels mobiel toestel / IP adres thuis. Het is spooky, een erg interessant artikel op dit gebied is dit: https://graziadaily.co.uk/life/real-life/facebook-suggested-friends-work/
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Dan nog snap ik het niet. Want ik woon bij lange na niet meer in de omgeving van waar ik toen woonde. Heel bijzonder dit.
De algoritmes van Facebook (net zoals andere techgiganten) zijn zéér complex. En eel erg uitgebreid.
Om een voorbeeld te geven, Google zou mensen kunnen diagnosticeren met bepaalde ziektes puur gebasseerd op hun zoekgedrag (en niet alleen als mensen op die ziekte of op symptomen hebben gezocht).

Waar het voornamelijk om gaat is het managen van big data. Facebook houdt alles bij. Als website het FB inlog hebben, wordt je surfgedrag sowieso bijhgehouden (ingelogd of niet. Als je later inlogt, wordt alsnog het surfgedrag meegenomen). Maar heel veel sites hebben ook de zogenaamde FB pixel (https://www.facebook.com/business/help/952192354843755?id=1205376682832142). Je ziet het niet, maar je gedrag wordt volledig bijgehouden.

Op basis van al die data die je genereert, weet FB dus heel veel van je. En dan bedoel ik ook daadwerkelijk héél erg veel (1 van de grootste redenen dat ik geen FB heb). Ze kunnen gemakkelijk achterhalen waar je woont, wat je doet, wat je interesses zijn, wat je hobbies zijn, je voorkeuren (op een héleboel vlakken) en wat je geheimen zijn.

Het algoritme wat hier naar kijkt is waanzinnig complex. "In de helpsectie zegt Facebook dat zijn suggesties zijn gebaseerd op 'gemeenschappelijke vrienden, werk- en onderwijsinformatie, netwerken waarvan je deel uitmaakt, contacten die je hebt geïmporteerd en vele andere factoren'." (link 1).
Die vele andere factoren zouden dus ook al die factoren van vrienden kunnen zijn, interesse, netwerk, noem maar op.

Voor dit specifieke geval, zijn er een heel aantal factoren die hier aan bij kunnen dragen (dat je haar als suggestie ziet).
- Je hebt vrienden in FB, vrienden van jou, of vrienden van vrienden of 3 stappen verder hebben haar in hun vriendenlijst staan.
- Julllie hebben gelijke interesses
- Op basis van de zoek data op je computer is een reconstructie gemaakt van je verleden (het is een AI die achter het algoritme zit). Op basis daar van worden ook suggestie gemaakt.
- Op basis van waar je geweest bent (alhoewel FB aangeeft geen locatie data te gebruiken, Google zegt dit ook, dat kan je ook uitzetten, maar toch kan je nog achterhalen waar je geweest bent).

Er zijn dus vele mogelijkheden. FB gaat niet precies zeggen wat er in het algoritme zit. Dat is hun core business, hun bedrijfsgeheim. Maar zoals je hebt gezien, zijn de algoritmes uitgebreid en tot zeer veel in staat.

En zijn ook vele artikelen gemaakt over de gevaren van big data, een voorbeeldje in link 2.