Mag je op je Instagram account foto's delen van andere mensen?

Ik denk er over na een insta account te maken met allemaal foto's van outfits en accessoires enz. Maar mag ik zomaar foto's van internet of andere accounts op mijn account plaatsen of moet ik eerst toestemming krijgen van de eigenaar, of credits geven ofzo... iemand die hier meer over weet laat het me maar weten! Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6K
LeonardN
4 jaar geleden
Het maakt niet uit of je nu foto's gebruikt op Instagram, Facebook, je eigen website op de televisie of in je krant. Als jij werk van anderen gaat herpubliceren, loop je bijna altijd tegen auteursrecht aan.

Antwoorden (4)

Als je zonder credits etc. foto's plaatst is op zich niet erg, alleen wel als er een watermerk (naam van account) opstaat en je geen toestemming hebt van de maker. Ik zou gewoon aan de maker van de foto vragen of je die foto mag posten met credits, 9 van de 10 keer zeggen ze wel ja. (Extra reclame voor hen). Foto's van internet durf ik zo niet te zeggen, maar dat moet volgens mij ook geen probleem zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
-min Dat van een watermerk erop is helemaal onwaar. Een watermerk kan wel een extra bescherming zijn om kopieën te voorkomen, maar het is zeker niet nodig als je auteursrecht wil claimen. Ook het idee dat "credits geven" een soort vrijbrief is om toch dingen te mogen plaatsen is typische nageprate onwaarheid. Een rechter geeft daar niks om, sterker nog die zal zeggen: "Oh dus je wist dat het van een ander was en zelfs van wie..."
Neem, dit mag niet. Op die foto's' zit auteursrecht en in sommige gevallen ook portretrecht.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
+Snap de min niet.
Op bijna alle foto's die je kan vinden (internet of anders) rust auteursrecht. Je mag dus niet zomaar foto's van anderen gebruiken OOK niet als je aangeeft van wie de foto's zijn.

https://www.auteursrecht.nl/ik-ben-maker/Fotograaf

Fotograaf
Een fotograaf krijgt automatisch auteursrecht op al zijn foto’s die voldoende origineel zijn. Originaliteit kan bijvoorbeeld blijken uit de onderwerpskeuze, de compositie van de foto, het perspectief, de manier van belichting enz.

De meeste foto's zijn in de praktijk wel (enigszins) origineel; zelfs een vakantiefoto geniet in veel gevallen auteursrechtelijke bescherming. Dat de fotograaf auteursrecht heeft op een foto houdt onder andere in dat alleen hij beslist wat er met de foto mag gebeuren. Als de fotograaf anderen daarvoor toestemming geeft, mogen de foto’s gebruikt worden in bijvoorbeeld (school)boeken, op posters en ansichtkaarten, op websites, of in een cd-boekje.

Social media
Ook een foto die op social media, zoals Facebook, is geplaatst, is meestal auteursrechtelijk beschermd. Dit betekent dat het niet is toegestaan om een foto van iemands Facebook-pagina af te halen en die in bijvoorbeeld een tijdschrift of op een andere website te plaatsen. Wat Facebook zelf met de foto’s mag doen is afhankelijk van het contract dat met Facebook is aangegaan.

====

Het kan wel zo zijn dat je foto's binnen een social medianetwerk door mag delen. Maar als jij ze ergens afhaalt en zelf weer heruploadt dan mag dat in de regel niet (of je moet toestemming hebben).
===
Ah hier staat hoe dat werkt op Instagram:

https://www.frankwatching.com/archive/2016/05/23/auteursrecht-op-instagram-hoe-zit-eigenlijk/
Ook op Instagram heb je auteursrechten
Het auteursrecht wordt het meest geschonden. Ook op Instagram gelden de ‘oude’ auteursrechtregels. Dat betekent dat je niet zomaar foto’s van iemand anders in je eigen feed mag delen. Zelfs regrammen mag niet zonder toestemming.
===

Dus NEE dat mag zeker niet zomaar.
Toegevoegd op 28 juni 2019 15:09: tekst
4 jaar geleden
Nee dat mag niet. Als je geen geld verdient met je account zullen er waarschijnlijk geen problemen mee gebeuren, maar ik zou het risico niet nemen.

Als je toch zo'n account wil beginnen zijn er veel websites waar foto's op staan zonder copyrights (bijv op pixabay) en die mag je wel gebruiken :)