Waarom doen mensen op Facebook vriendschapsverzoeken als ze helemaal niets van je weten?

Ik heb wel Facebook maar daar nog nooit een letter geschreven, niet bij mijn eigen profiel en ik reageer ook nooit op andere mensen. Ik houd Facebook alleen maar aan om enkele mensen en organisaties te volgen zonder daar wat te schrijven dus. Maar ik krijg bakken vriendschapsverzoeken. Waarom? Of doet Facebook dat misschien automatisch?

5 jaar geleden
6.5K
LeonardN
5 jaar geleden
Het kan wellicht nog steeds te maken hebben met deze bug waar mensen zonder dat ze dat willen andere mensen blijkbaar vriendschapsverzoeken rondsturen.
https://www.facebook.com/help/community/question/?id=10200772829456813
Het kan dus wellicht wel automatisch gebeuren, maar dat is dan eerder een bug dan iets waar FB zelf doelbewust achter zit. Daarnaast heb je mensen die iedereen een vriendschapsverzoek sturen die in hun "misschien ken je deze persoon?"-lijstje staat.
Zijn de verzoeken die je krijgt van vrienden van vrienden? Of zijn het mensen die je in het geheel niet kent?
crispy
5 jaar geleden
Er worden door FB veel 'vriendschapsvoorstellen' gedaan. Dat zijn mensen waar je ooit naar hebt gekeken op FB. Dat zijn dus helemaal geen vriendschapsverzoeken van die mensen. Misschien dat je daar mee in de war bent?
AnnBoo8146
5 jaar geleden
Weet je zeker dat het om vriendschapsverzoeken gaat? Dat kan wel zo zijn, maar misschien vergis je je.
Zelf gebruik ik mijn Facebookaccount op ongeveer dezelfde manier als jij. Ik heb zelf nog nooit iets geschreven, ik volg een heel klein groepje mensen (vriendschapsverzoek geaccepteerd), die ik ken (ongeveer 5) en ik volg een aantal algemene pagina's, die mij interesseren. Een heel enkele keer ontvang ik een vriendschapsverzoek van iemand, die één van mijn Facebookvrienden kent. Maar verder valt dat wel heer erg mee.
Wat ik wel heb is dat ik regelmatig (ongeveer eens per week) op facebook een groep mensen voorgesteld krijg, waarvan Facebook mij de vraag stelt of ik deze mensen misschien ken. Dit zijn geen vriendschapsverzoeken. Facebook maakt deze selectie automatisch op basis van de mensen en de pagina's die ik volg en de andere volgers van deze mensen en pagina's.

Antwoorden (4)

Sommige mensen doen dat gewoon voor meer volgers te hebben omdat ze denken dat als zij jou volgen dat jij hun ook gaat volgen en dan zijn ze "populair"
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Op facebook zijn veel bots of nep-profielen actief. Deze proberen vriendschapsverzoeken af te sluiten met onbekenden om daarna diensten aan te bieden. Vaak zijn dit profielen van erg knappe mannen of vrouwen.

Naast het aanbieden van diensten kan het ook een nepprofiel zijn dat door middel van het creeren van een grote groep 'vrienden' als echt wil overkomen. Het overkomen als een 'echt' profiel biedt weer mogelijkheden tot het toetreden in groepen. Binnen die groepen zal dan weer spam of reclame geplaatst worden.

Met andere woorden: het zijn voornamelijk fake-accounts met commerciële doeleinden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Facebook probeert continu klanten te werven en te animeren.
In dit geval kijken ze o.a. naar jouw locatie en zoeken daar in de buurt FB gebruikers namens wie ze een vriendschapsverzoek doen.
Ook zijn er bendes mensen (Amerikaanse militairen bv) die contact zoeken bij totaal onbekenden. Geen idee hoe maar zowel uit eigen ervaring als bij derden gebeurd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
-Min
Ik zie dat je antwoord al een min heeft opgelopen, zonder uitleg. Heb er een min bijgezet.
Zover ik het begrijp klopt je antwoord niet, omdat je stellingen niet kloppen, of begrijp je de vraag niet. Of ik zit er volledig naast. "Facebook probeert continu klanten te werven en te animeren."
Klopt, maar de mensen die een vriendschapsverzoek sturen net als de vrager zitten al op Facebook.
"In dit geval kijken ze o.a. naar jouw locatie en zoeken daar in de buurt FB gebruikers namens wie ze een vriendschapsverzoek doen."
Dus je wil beweren dat Facebook bewust vriendschapsverzoeken rondstuurt? Het kan jou dus gebeuren dat je Facebook start, en dat je vrienden bent met iemand omdat FB het verzoek stuurde en de ander accepteerde?
Lijkt me stug, of beweer je wat anders?
"Ook zijn er bendes mensen (Amerikaanse militairen bv) die contact zoeken bij totaal onbekenden. Geen idee hoe..."
Het maakt voor de beantwoording van de vraag niet zozeer uit wie het doen, als wel waarom.
zondag
5 jaar geleden
Die vriendschapsverzoeken komen uit allerlei landen, vooral uit Amerika.
Anderen zijn ook nieuwsgierig naar wat u mogelijk te melden hebt. Zelfs als ze u niet kennen is die nieuwsgierigheid geoorloofd. Als u nooit iets meldt, komen ze daar vanzelf achter en haken af of laten de link voor wat hij is. Eigenlijk dus hetzelfde waarom u op Facebook aangesloten bent.
5 jaar geleden
zondag
5 jaar geleden
Ik heb nooit iets gemeld en ben dat ook niet van plan.