Hoe kom ik erachter of er op een door mij geuploade video naar Youtube auteursrechten bestaan?

Ik upload regelmatig video's (oude reportages/films/historische filmfragmenten etc.) naar Youtube. Soms krijg ik van Youtube de mededeling dat er auteursrechten op staan, maar dan wordt de video "met rust gelaten" en worden er advertenties toegevoegd. Een andere keer claimt de eiser dat "mijn" video geblokkeerd wordt. En ik krijg dan van You Tube een waarschuwing. Kortom, de ene keer niets aan de hand, de andere keer een waarschuwing die ik uiteraard niet wil i.v.m. blokkeren van mijn account. (na drie keer) M.a.w. hoe kan ik hierachter komen vóórdat Youtube begint te zeuren.

5 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Daar hoef je niet "achter te komen", er rust bijna altijd auteursrecht op videomateriaal. Dat recht vervalt pas 75 jaar na de dood van de auteur.
Het verschil wat jij merkt is de manier waarop YT en de originele auteur omgaan met jouw inbreuk daarop. Als je weet dat een bepaalde auteur geen probleem ervan maakt kan je je hoogstens daarop richten. Totdat deze ook zwaardere maatregelen gaat nemen.

De vraag is hetzelfde als "Hoe kom ik er achter in welk dorp fietsen in het donker zonder licht mag? In lutjebroek geeft een agent steeds boetes en in mijn eigen dorp laat mijn oom die agent is me steeds gaan met een waarschuwing". Dan snap je niet wat je vraagt. Je mag nergens zonder licht fietsen in het donker.
----
Op alle creatief en origineel werk, rust auteursrecht.
Toegevoegd op 12 mei 2018 13:25: tekst
5 jaar geleden
gvrox
5 jaar geleden
Ben toch wel benieuwd waarom iemand dit een - geeft, het klopt gewoon. Misschien iemand die het gewoon niet leuk vindt dat het zo is ?