Op Facebook staat rechts een rijtje met favorieten. Zijn dit de mensen die het meest op je Facebook kijken of waar jij het meest op kijkt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.3K

Antwoorden (1)

Als je die 8 mensen bedoelt dan is dit het antwoord: Deze 'vriendenpreview' kan je dus niet zelf aanpassen, in tegenstelling tot de preview die op de vorige versie van het Facebook-profiel stond, die van vóór de tijdlijn. Tegenwoordig laat Facebook een selectie genereren op basis van een algoritme waarin een aantal zaken ongetwijfeld een rol speelt: het aantal gemeenschappelijke vrienden (1 à 2 foto's lijken steevast die van vrienden met veel gemeenschappelijke vrienden), de hoeveelheid (recente) interactie met een persoon (berichten, status-updates, vind-ik-leuks, reacties enzovoort), hoe vaak je door iemand in een foto of bericht getagd bent, en waarschijnlijk óók hoe vaak je iemands profiel bekijkt en andersom. Vanwege dat laatste wordt wel eens beweerd dat ook 'stalkers' in die vriendenbox kunnen opduiken, oftewel personen met wie je misschien nauwelijks contact hebt, maar die dikwijls jouw tijdlijn bezoeken, je foto's bekijken en dergelijke. Da's echter speculatie. Alleen Facebook kent de exacte ingrediënten van de algoritmes welke bijvoorbeeld óók bepalen wie er als eerste in je zoekbox opdoemen en welke vrienden er worden weergegeven in de hoofdlijst van de chat. Bij dat laatste gaat het logischerwijs om vrienden met wie je de meeste (chat-)interactie hebt. Vrienden met wie je nauwelijks contact hebt, worden daarom meestal in de secundaire chatlijst weergegeven, ook al zijn ze op dat moment beschikbaar voor chat.

Hoe dan ook, je zult moeten leren leven met de selectie van 8 smoelen zoals Facebook ze bepaalt, óók als daar smoelen tussen zitten die je niet zo bevallen ;) Óf kiezen voor een rigoureuze oplossing, namelijk de vriendenbox op je tijdlijn laten verdwijnen, door je vriendenlijst alleen voor jezelf zichtbaar te maken.

Toegevoegd na 55 seconden:
Om een antwoord te geven: je kunt nooit zien WIE er het meeste op jouw pagina komt, zoals hierboven staat is het antwoord op je vraag dus: beide niet.