Mag een leerkracht je verplichten om je in te loggen op facebook?

Een week geleden vroeg een leerkracht mij naar de informatica lokaal te gaan. Daar vroeg ze mij om mijn inloggegevens in te voegen. Eerst wijgerde ik. Maar zij verplichtte mij het te doen. Ze ging in mijn foto's kijken om te zien of er geen foto's van de uistap die we hadden gedaan er op stond. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom vond ze dat jij dat moest doen? Had jij foto's van haar of van medeleerlingen gemaakt die ze niet gepubliceerd wilde zien? Dat geeft haar trouwens nog niet het recht om dit van jou te vragen, maar ik zou me voor kunnen stellen dat ze het daarom vroeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij scholen zouden ze eigenlijk sites als facebook,sociale mediasites geblokkeerd moeten hebben
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sociale mediasites zijn meestal ook geblokkeerd, alleen leraren kunnen dat meestal omzeilen met een admin-password.

Antwoorden (4)

Neen.

Dit is een ernstige schending van uw privacy.

Daarbij heeft een leerkracht geen opsporingsbevoegdheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Apart dat dit gemind wordt, evenals onderstaand antwoord, antwoord is namelijk gewoon correct!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste minnaar kan je aangeven waarom jij vindt dat dit antwoord niet goed is? Een min zonder een verbetering heeft namelijk geen enkele waarde en lijkt enkel op een hetze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoord is volkomen correct, en die min volslagen bezopen... Dikke + voor theodbn!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Idd dit gaat nergens over + van mij.
Ga eens met het hoofd van de school praten wat je hier aan moet
Ze kan en mag je niets verplichten
Haar zo snel mogenlijk verwijderen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dit mag niet zomaar tenzij je justities gedwongen was om dit te doen.(en dat lijkt me niet.) Dit is namelijk privacyschending.

Als je toch niet zo leuk vond om te doen, bespreek het met je mentor of ga naar de directie van de school.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet !! Dit is in strijd met de privacywet.
Facebook is iets persoonsgebonden en je maakt ook een wachtwoord aan om het persoonlijk te houden. Je kunt een aanklacht indienen tegen de leerkracht/school want jouw rechten zijn geschonden. De enigste instanties die dit mogen doen zijn politie/OM etc. En dit alleen als er een gegronde reden is. Ik zou hier persoonlijk wel werk van maken,maar de keus is aan jou. geluk en laat het kaas niet van je brood eten.
groet j