Is het slecht om hakken te dragen?

Gaat er iets gebeuren met je voet als je haken draagt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Als je in de groei bent kan het erg slecht zijn voor je rug. Maar als je af en toe hakken draagt is het juist goed voor je voeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op een jonge leeftijd is het niet verstandig om extreme hakken te dragen, dat kan gevolgen hebben voor je rug en ook voor je pezen bij je hak, als je nog in de groei zit en je loopt dagelijks op hoge hakken kan het zijn dat de pees zich inkort, en als jij dan weer op normale schoenen gaat lopen kan dat heel vervelend worden omdat je voet dan als het ware de vorm van je hakschoenen aanneemt. Dit gebeurt natuurlijk niet na 1 dag hakken dragen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afhankelijk van de hoogte van de hakken gaat er niet alleen iets gebeuren me je voet, maar met je hele lichaam.

Tijdens het lopen op hoge hakken verplaatst het lichaamsgewicht zich naar voren en onvermijdelijk moet de hakkenloopster dit compenseren om in balans te blijven. Dit wordt onder meer gedaan door de spieren in de onderrug van het lichaam aan te spannen. Kijk je naar de voet zelf dan zul je tijdens het hakken lopen zien dat het lichaamsgewicht bijna geheel op de voorvoet terecht komt die dus overbelast wordt. Dit kan allerlei gevolgen hebben zoals hamertenen, eelt, likdoorns en metatarsalgie ofwel pijn in de middenvoetsbeentjes.

Zoals bij veel dingen in het leven is het antwoord op de vraag of het dragen van hakken slecht is 'dat het ervan afhangt'. Van de omstandigheden en van de persoon in kwestie. Maar feit is, waarschuwen artsen en experts, dat de lichaamshouding door veelvuldig op hakken te lopen veranderingen kan ondergaan en dat deze (on)natuurlijke houding op den duur problemen kan geven.

De adviezen van de podologen lopen uiteen.

Zelf heb ik 30 jaar lang heel veel op hakken gelopen en ik kon er goed tegen en heb er ook niks aan over gehouden.

http://www.trendystyle.net/welzijn/hoge-hakken-slecht-voeten.html